Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36682
Title: صورة المرأة الجزائرية في الإشهار التلفزيوني تحليل ومضات إشهارية في القنوات الجزائرية الخاصة ) النهار TV- سميرة TV- الحياة TV) نموذجا
Authors: حمايمي, محرز
خالدي, وهيبة
Keywords: صورة المرأة
الإشهار
القنوات الجزائرية الخاصة
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Abstract: خلال دراستي هذه و المتمثلة في صورة المرأة الجزائرية في الإشهار التلفزيوني ، تطرقت إلى دراسة الومضات الإشهارية دراسة تحليلية سيميولوجية بالاعتماد المقاربة الأنسب لهذه الظاهرة ، و هي مقاربة رولان بارث ، و قد شملت القراءة التعيينة و التضمينية مع القراءة الألسنية لبعض الومضات الإشهارية التي بُثّت على بعض القنوات الجزائرية الخاصة ، و تمثلت الإشهارات في : إشهار منتوج ياؤورت اكتيفيا ، و إشهار المنتوج الغذائي إديال ، و إشهار منتوجات التنظيف لايفالمأخوذة من القنوات الجزائرية الخاصة : قناة النهار تيفي ، و قناة سميرة تيفي ، و قناة الحياة تيفي على التوالي . و توصلت الدراسة إلى جملة من النتائج مفادها : أن صورة المرأة الجزائرية في الإشهار التلفزيوني في القنوات الخاصة تختلف على حسب فكرة الإشهار حيث جسدت صورة واقع المرأة الجزائرية، إضافة إلى الخروج عن الصورة النمطية المعهودة لتظهر بأدوار قيادية جديدة في المجتمع و التي استُخدِمت فيها كوسيلة فقط لترويج السلع و الخدماتمن خلال توظيف جماليتها، لباسها، صوتهاو حركاتها، وهذا ما يتنافى مع العادات والقيم المجتمعية و الدينية.
Through this study, which is represented in the image of Algerian women in television publicity, I touched on the study of publicity flashes a semiological analytical study by adopting the most appropriate approach to this phenomenon, which is the approach of Roland Barthes, and the reading included the appointment and inclusion with the linguistic reading of some publicity flashes that were broadcast on some private Algerian channels, and the advertisements were: Publicity of the product Activia yoghurt, publicity of the ideal food product and publicity of Life cleaning products taken respectively from the Algerian private channels: Al-Nahar TV channel, Samira TV channel and Al-Hayat TV channel, respectively. The study reached a number of results: The image of the Algerian woman in television publicity on private channels varies according to the idea of publicity, as it embodies the image of the reality of the Algerian woman, in addition to departing from the usual stereotypical image to appear in new leadership roles in society, in which she was used only as a means to promote goods and services by employing her beauty and her dress. Her voice and movements, which contradict societal and religious customs and values.
Description: تخصص : الاتصال الجماهيري و الوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36682
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
khaldi-z-wahiba.pdf761,74 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.