Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36818
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | برواق, مليكة | - |
dc.contributor.author | تونسي, زكية | - |
dc.date.accessioned | 2024 | - |
dc.date.available | 2024 | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36818 | - |
dc.description | تخصص فلسفة عامة | en_US |
dc.description.abstract | إن الحقيقة النفسية للدين كما يراها سيغموند فرويد ، في أن الدين عصاب جماعي أصاب البشرية ، فأعتبر الدين وهم لا وجود له ينشأ من الحاجات النفسية للفرد للهروب من الواقع المعاش وقساوة الحياة. كما بين لنا من خلال تحليله للظاهرة دينية العلاقة بين سلوك ديني وصحة نفسية للفرد التي يؤثر على المجتمع ،من خلال العصاب الجماعي ولقد كانت أطروحة فرويد محل إنتقادات من ثقافات الأخرى خاصة الإسلامية ،والثقافة المعاصرة. | en_US |
dc.description.abstract | The psychological truth of religion as seen by Sigmund Freud In that religion is a collective neurosis that has affected I consider religion a non-existent illusion that arises from the individual’s psychological needs to escape from reality The cruelty of life He also showed us, through his analysis of the religious phenomenon, the relationship between religious behavior and the psychological health of the individual, which affects society Through collective neurosis Freud's thesis has been the subject of criticism from other cultures, especially Islamic ones Contemporary culture | - |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | univ-ouargla | en_US |
dc.subject | التحليل النفسي | en_US |
dc.subject | الظاهرة دينية | en_US |
dc.subject | الطوطم | en_US |
dc.subject | الممارسات الطقوسية | en_US |
dc.title | نقد الدين عند سيغموند فرويد | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | philosophie Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
tounsi-zakia.pdf | 518,67 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.