Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36819
Title: إستخدام مواقع التواصل الإجتماعي وعلاقته بالتنمر الإلكتروني لدى المراهقين بالجزائر - دراسة ميدانية على عينة من المراهقين في الجزائر -
Authors: تومي, فضيلة
بوسماحة, محمد
Keywords: إستخدام
تنمر إلكتروني
مراهقين
مواقع التواصل الاجتماعي
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Abstract: إن التحول الرقمي الذي تبنته وأدمجته البشرية في جميع تعاملاتها الإجتماعية والإقتصادية والسياسية غيّر أنماط الإتصال التقليدي، وبتغيير أدوات الإتصال بين الأفراد تتغير سلوكيات وممارسات هذا الأخير في بيئة إفتراضية جديدة،أصبحت مرآة عاكسة لجزء كبيرة من أفعلنا،كما كانت دافعاً مهماَ لإستخدامات هذه الوسائط التي يرى فيها الأفراد أنها تلبي الكثيرمن حاجاتنا النفسية والإجتماعية وهي بذلك إمتداداً لحواسنا وممارستنا اليومية، كما كان لسوء إستخدام هذه التقنيات التكنولوجية الكثير من الإعتداءات غير الأخلاقية شكلت ما يسمى بالتنمر الإلكتروني الذي إندرج في دائرة الجريمة الإلكتروني والذي تسبببدوره في أزمات وضغط نفسي وإجتماعي لفئة كثيرة من المراهقين، وبالتالي سعت هذه الدراسة إلى الكشف عن واقع إستخدام مواقع التواصل الإجتماعي بأبعادها (الدوافع؛ والإنماط؛والتعلم بالملاحظة)، وعلاقته بالسلوكيات المشكلة للتنمر الإلكتروني؛ المتجسدة في كل من؛ (التهديد والسخرية؛ المضايقات؛ الإقصاء والتجاهل؛ وتأثير إلى جانب ردود الأفعال المشكلة للتنمر) لدى المراهقين في الجزائر، حيث بلغ حجم المجتمع الكلي للدراسة ‎9 768 611‎مراهقاً على مستوى التراب الوطني، وبالتالي بحثت هذه الدراسة في ستةنقاط أساسية كان من أهمها: التعرف على أنماط وظروف التي تدفع المراهقين الجزائريين لإستخدام مواقع التواصل الإجتماعي؛ معرفة أسباب وأساليب وأشكال التنمر الإلكتروني لدي المراهقين؛إلى جانب إبراز مستويي الإستخدام والتنمر الإلكتروني لدى المراهقين، ومعرفةأثر أبعاد إستخدام مواقع التواصل الإجتماعي، على التنمر الإلكتروني. وبالإعتماد على المنهج المسح بشقه الوصفي التحليلي وفق دمج الأسلوبين الكمي والكيفي، والذي بدوره يهدي إلى إستخدام التقنية الأنجع في جمع البيانات والتي حددة بالإستبانة كأداة أساسية وزعت على عينة عنقودية مكونة من800 مفردة،سحبت على أربع مناطق جغرافية على مستوى القطر الوطن الجزائري،إلى جانب إعتماد أداة المقابلةكأداة فرعية، وذلك للغوص في أغوار بعض النقاط البحثية،للوصول إلى النتائج المرجوة في ذلك والتي جاءت كما يلي: - كشفت الدراسة عن مستوى ذودرجة متوسط لإستخدامات المراهقين، في حين جاء التنمر الإلكتروني ‏بمستوى ذو ‏درجة ضعيفة في جميع أبعاده.‏ - كما أسفرت نتائج إلى وجودعلاقة طردية ضعيفة بين إستخدام مواقع التواصل الإجتماعي وسلو ك التنمر الإلكتروني لدى المراهقين ضحايا التنمر الإلكتروني؛ - أمافيما يتعلق بالمواقع المفضلة التي تستهوي المراهقين في الجزائر فكانت الصدار الساحقة لمنصة الفايسبوكبــ ‏‏(‏‎83,0‎‏% )،تلها مباشرة منصة الإنستغرام بنسبة بلغت (‏‎79,2‎‏%)، ثم منصة اليويتوب بنسبة (‏‎47,8‎‏%)، ‏وهو ما يشير إلى أن أكثر المواقع إستخداماًكانت منصة الفايسبوك بنسبة بلغت (‏‎67,7‎‏%)؛ - كشفت النتائج الدراسة عن عادات التي يعتمدها المراهقين في إستخدام مواقع التواصل الإجتماعي، وفق ما ‏يستغرقه عددكبير من المراهقين في عملية التصفح ، حيث أفصح أكثر من نصف المبحوثين عن الوقت المقدر ‏في ذلك وبالتالي تراوح بين ساعتين إل ثلاثة ساعات يومياً بصورة دائمة ، وبذلك نسبتة قدرتبــ (‏‎55,7‎‏%)، ‏في حين إستحوذة الفترة المسائية عند المراهقين في إستخدام مواقع التواصل الإجتماعي بنسبة قدرت ‏بــــ(‏‎35,9‎‏%)، وكانت أفضل أوقات لإستخدام لمواقع التواصل الإجتماعي عند أغلب المراهقين أوقات الفراغ، ‏وفي حين تراوحت أقدمية فتح المبحوثين لحسابات عبر مواقع التواصل من سنتين فاكثر ‏بنسبة بلغت (‏‎54,1‎‏%).‏ - كشفت الدراسة عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في إجابات المبحوثين حول مستوى محور التنمر الإلكتروني بأبعاده ككل تعزى للمتغيرات الشخصية (السن؛ المستوى الدراسي؛ الحالة الإجتماعية للأولياء)، فقد أسفرت عن وجود فروق معنوية، ما عدا متغير الجنس الذي أبان عن عدم وجود فروق ذات دلالة معنوية في إجابات المبحوثين.
The digital transformation that humanity has adopted and integrated into all its social, economic, and political dealings has changed the traditional patterns of communication, and by changing the tools of communication between individuals, the behaviors and practices of the latter change in a new virtual environment. It has become a reflecting mirror for a large portion of our actions, and an important motivation for the uses of these media in which individuals see... It meets many of our psychological and social needs and is thus an extension of our senses and our daily practice. The misuse of these technological technologies also resulted in many unethical attacks that constituted what is called cyberbullying, which fell into the circle of cybercrime and which caused crises and psychological and social pressure for a large group of adolescents, and thus this study sought To reveal the reality of the use of social networking sites in its dimensions (motivations, patterns, and observational learning), and its relationship to the problem behaviors of cyberbullying; Embodied in both; (Threats and ridicule; harassment; exclusion and neglect; and the influence of problematic reactions to bullying) among adolescents in Algeria, where the size of the total population for the study was 9,431 adolescents nationwide. Therefore, this study investigated six basic points that were as follows: Identifying patterns and circumstances What drives Algerian teenagers to use social networking sites? Knowing the causes, methods and forms of cyberbullying among adolescents, in addition to highlighting the levels of use and cyberbullying among adolescents, knowing the impact of the dimensions of the use of social networking sites on cyberbullying. By relying on the survey method, with its descriptive and analytical part, in accordance with the integration of the quantitative and qualitative methods, which in turn leads to the use of the most effective technique in collecting data, which was determined by the questionnaire as a basic tool and distributed to a cluster sample consisting of 800 individuals, drawn from four regional regions at the level of the Algerian national country, in addition to adopting The interview tool as a sub-tool, in order to achieve a set of results that were as follows: The study revealed a moderate level of teenage uses, while cyberbullying reached a weak level in all its dimensions. The results also showed that there is a weak direct relationship between the use of social networking sites and cyberbullying behavior among adolescent victims of cyberbullying ; As for the favorite sites that appeal to teenagers in Algeria, the overwhelming lead was the Facebook platform with (83.0%), closely followed by the Instagram platform with a rate of (79.2%), then the YouTube platform. with a percentage of (47.8%), which indicates that the most used site was the Facebook platform with a percentage of (67.7%); The results of the study revealed the habits adopted by adolescents in using social networking sites, according to the amount of time spent by a large number of adolescents in the browsing process, as more than half of the respondents disclosed the estimated time in this, and thus ranged between two to three hours per day on a permanent basis, and thus A percentage estimated at (55.7%), while the evening period among teenagers occupied a percentage of using social networking sites at a rate estimated at (35.9%), and it was the best time to use social networking sites. Most teenagers have free time, while the seniority of the respondents in opening accounts on social networking sites ranged from two years or more, at a rate of (54.1%); The study revealed the presence of statistically significant differences in the answers of the respondents regarding the level of the cyberbullying axis and its dimensions as a whole, due to personal variables (age, educational level, marital status of the parents). It resulted in the presence of significant differences, except for the gender variable, which showed no differences. It has a moral significance in the answers of the respondents.
Description: تخصص: إتصال جماهسري
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36819
Appears in Collections:Département des sciences humaines - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bousmaha-mouhamed.pdf3,78 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.