Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36844
Title: أثر التسويق الالكتروني عبر تطبيق الانستغرام على قرار الشراء لدى المستهلك دراسة ميدانية على عينة من متصفحي تطبيق الانستغرام الجزائر
Authors: بودربالة, عبد القادر
رزال, هاجر
Keywords: أثر
التسويق الالكتروني
تطبيق انستغرام
قرار الشراء
المستهلك
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تهدف هذه الدراسة الى معرفة أثر التسويق عبر تطبيق انستغرام على قرار الشراء لدى المستهلك وارتأينا لدراسة هذا الموضوع باختيارنا لبعص الصفحات التسويقية عبر الانستغرام وقدتمحورت إشكالية دراستنا في: ما هو أثر التسويق عبر تطبيق انستغرام على قرار الشراء لدى المستهلك؟ للوصول الى نتائج الدراسة واعتمدنا على المنهج الوصفي، وصف ظاهرة التسويق عبر انستغرام، حيث تم اعتمدنا على اداة استبيان لجمع البيانات ولاختبار تأثير التسويق عبر هذه المنصة على قرارات الشراء لدى عينة من متصفحي التطبيق. شملت العينة 100 متصفح بطريقة عشوائية المتمثلة بطبيعة الدراسة، أظهرت النتائج: ان تطبيق انستغرام يلعب دورا مهما في تعزيز قرا الشراء من خلال عملية التسويق الالكتروني , وذلك من خلال الخدمات التجارية الموفقة التي يوفرها كسهولة الشراء , التوصيات والمشاركات , حيث يمكن للعملاء مشاركة تجاربهم حول المنتجات والخدمات . وخاصية الدفع عند الاستلام التي تعزز الثقة عند المستهلك مما يجعل له أيضا ضامنا على السلعة.
This study aims to investigate the impact of marketing via the Instagram application on consumers' purchasing decisions. We chose to examine this topic by selecting several marketing pages on Instagram. The core question of our study revolves around: What is the impact of marketing through the Instagram application on consumers' purchasing decisions? To achieve the study's results, we adopted the descriptive approach, describing the phenomenon of marketing through Instagram. We relied on a questionnaire tool to collect data and test the impact of marketing via this platform on the purchasing decisions of a sample of application users. The sample included 100 users selected randomly, which aligns with the nature of the study. The results showed that: The Instagram application plays a significant role in enhancing purchasing decisions through electronic marketing. This is facilitated by the commercial services it offers, such as ease of purchase, recommendations, and shares, allowing customers to share their experiences regarding products and services. The cash-on-delivery feature also enhances consumer trust, providing them with a guarantee on the product.
Description: تخصص: إتصال جماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36844
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
radzel-hadjer.pdf742,88 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.