Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36950
Title: أساليب المعاملة الوالدية وعلاقتها بالمشكلات النَّفسية الانفعالية و السُّلوكية لدى التَّلاميذ المتأخرين دراسيا دراسة ميدانية ببعض متوسطات مدينة ورقلة
Authors: نوار, شهرزاد
محمة, سميرة
Keywords: أساليب المعاملة الوالدية
المشكلات النّفسيةالِانفعالية والسّلوكية
الطور المتوسط
التّلميذ المتأخر دراسيا
Issue Date: 2024
Publisher: univ-ouargla
Abstract: هدفت الدّراسة الحالية إلى التّعرف على العلاقة بين أساليب المعاملة الوالدية والمشكلات النّفسية الانفعالية والسّلوكية لدى التّلاميذ المتأخرين دراسيا،ولتحقيق ذلك تمّ الاعتماد على المنهج الوصفي الاستكشافي ،الارتباطي- الفارقي، حيث أجريت الدّراسة على عينة قوامها (306) تلميذا من الطّور المتوسط بمدينة ورقلة، منهم)3 (21تلميذا و(93) تلميذة ، تتراوح أعمارهم بین(14-18) سنة ،تم اِختيارهم بطريقة عشوائية، واِعتمدت الدّراسة في جمع البيانات على مقياس المشكلات النّفسية الانفعالية والسّلوكية المعد من طرف الطّالبة الباحثة ومقیاس أسالیب المعاملة الوالدیة لأنور ریاض وعبدالعزیز المغیصیب( 1991)، ولاختبار صحة الفرضيات اِستخدمت الأساليب الإحصائية التّالية: المتوسط الحسابي والانحراف المعياري و التّوزيع التكراري والاختبار التّائي لعينتين مستقلتين ومعامل اِرتباط بيرسون و تحليل التّباين الأحادي، وذلك عن طريق برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS 22) وتوصلت الدّراسة إلى النّتائج التّالية: - يعتبر النّشاط الزّائد من أكثر المشكلات النّفسية الانفعالية والسّلوكية انتشارا لدى التّلاميذ المتأخرين دراسيا; - لاتوجد علاقة اِرتباطية ذات دلالة إحصائية بين أساليب المعاملة الوالدية و المشكلات النّفسية الانفعالية والسّلوكية لدى التّلاميذالمتأخرين دراسيا; - لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في أساليب المعاملة الوالدية لدى التّلاميذ المتأخرين دراسيا تعزى لمتغير الجنس (ذكور، إناث ) ; - لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في أساليب المعاملة الوالدية لدى التّلاميذ المتأخرين دراسيا تعزى لمتغير المستوى الدّراسي (الثّانية والثّالثة و الرّابعة متوسط); -لاتوجد فروق ذات دلالة إحصائية في المشكلات النّفسية الانفعالية و السّلوكية لدى التّلاميذ المتأخرين دراسيا تعزى لمتغير الجنس (ذكور، إناث ) ; -لاتوجد فروق ذات دلالةإحصائية في المشكلات النّفسية الانفعالية و السّلوكية لدى التّلاميذ المتأخرين دراسيا تعزى للمتغير المستوى الدّراسي (الثّانية والثّالثة و الرّابعة متوسط). وقد نوقشت نتائج الدّراسة الحالية في ضوء بعض الدّراسات السّابقة واختتمت ببعض المقترحات .
The current study aimed to identify the relationship between parental treatment styles and psycho-emotional and behavioral problems among the pupilsAcademic tardiness To achieve this, the descriptive, correlational-difference approach was relied upon. The study was conducted on a sample of (306) middle school students in the city of Ouargla,Of them ( 213) male students and (93) female students,aged between (14-18) years. They were chosen randomly. The study relied on collecting data on a scale of psychological and emotional problems.The behavioral scale prepared by the student researcher and the parental treatment styles scale by Anwar Riyad and Abdulaziz Al-Mughaysib (1991), To test the validity of the hypotheses, the following statistical methods were used: arithmetic mean, standard deviation, frequency distribution, Cronbach's alpha coefficient, t-test for two independent samples, Pearson correlation coefficient, and one-way analysis of variance (ANOVA).This was done using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS 22) program, and the study reached the following results: - Hyperactivity is considered one of the most common psychological, emotional and behavioral problems among the pupils Academic tardiness; - There is no statistically significant relationship between the methods of parental treatment and the emergence of psychological, emotional and behavioral problems among the pupils Academic tardiness This study also found: -There are no statistically significant differences in the methods of parental treatment among the pupils Academic tardiness Attributable to the sex variable (male, female) -There are no statistically significant differences in the methods of parental treatment among the pupils Academic tardiness due to the variable academic level (second, third and fourth Intermediate) -There are no statistically significant differences in psychological, emotional and behavioral problems among the pupils Academic tardiness due to the gender variable (male, female) -There are no statistically significant differences in psychological, emotional and behavioral problems among the pupils Academic tardiness due to the variable academic level second, third and fourth Intermediate) The results of the current study were discussed in the light of some previous studies and concluded with some proposals.
Description: تخصص علم النّفس العيادي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36950
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mehma-samira.pdf1,8 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.