Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/37179
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorدبه, فاطنة-
dc.contributor.authorطاهير, ريااض-
dc.date.accessioned2024-
dc.date.available2024-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/37179-
dc.descriptionتخصص: فلسفة عامةen_US
dc.description.abstractإن المستقبل لا يتحدد بلحظة زمنية محددة ومرحلة معينة، بل يتحدد بما تحمله النظرة المستقبلية من تاريخ من منظور عقلي إنساني أخلاقي و هذا ما عبر عنه اريسطو قائلا الإنسان ومع وجود نقصه يتحرك لاستكماله هي نفسها رؤية الفلسفة التاريخية الذي جاء بها الفيلسوف الألماني وعالم اجتماع يورغن هابرماس 1929 الذي أخذ على عاتقه مهمة تأسيس للعقلانية التواصلية ، التي تبدأ كنظرية فلسفية وتنتهي السياسة. ويعتبر هابرماس أهم ممثلي مدرسة فرانكفورت في جيلها الثاني حيث يرتكز على الوظيفة النقدية الفلسفية من اجل نقد الوضعية ونقد المادية والتقنية، فالفعل التواصلي عند هابرماس هو فعل نقدي فلسفي لغوي سياسي، لذلك الفعل التواصلي هو فعل نقدي وبرهاني قوامه الحوار الأخلاقي والعقلاني وينظر إلى الحداثة مشروع لم يكتمل وان بديلها هو العقل تسعى النظرية الهابرماسية إلى تأسيس الأخلاق التواصلية تدعوا إلى التحاور مع الأخر ـ كما عرف بانتقاده للعقلانية الحديثة وللتنوير بسبب النتائج التي آلت إليها الإنسانية.en_US
dc.description.abstractThe future is not determined by a specific moment in time or a specific stage , but rather is determined by what the future outlook holds regarding history from a rational , human , and moral perspective , and this is what Aristotle expressed . saying: man moves despite his deficiency to complete it , it is the same vision of historical philosophy that the german philosophy and sociologist jurgen habermas came up with in 1929 , who took upon himself the task of establishing communicative rationality , which begins as a philosophical theory and ends politically . habermas is considered the most important representative of the Frankfurt school in its second generation , as it is based on the critical philosophical function in order to criticize positivism and criticize materialism and technology . the communicative act according to habermas is the critical philosophical ,linguistic , and political act . therefore , the communicative act is a critical and evidential act based on moral and rational dialogue ,and modernity is seen as a project that has not it is complete that its alternative is reason .the theory of habemasism seeks to establish communicative ethics that calls for dialogue with the other –as he is know for his criticism of modern rationalism of enlightenment because of the results that humanity has led to .-
dc.language.isootheren_US
dc.publisheruniv-ouarglaen_US
dc.subjectالتواصلen_US
dc.subjectالعقلانيةen_US
dc.subjectالفلسفة النقدية التقنيةen_US
dc.subjectالحوارen_US
dc.subjectالأخلاقen_US
dc.titleنقد فلسفة التواصل عند هابرماسen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:philosophie Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
doubba-fatna.pdf522,75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.