Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/4822
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | مزیاني الوناس | - |
dc.contributor.author | خديجة بن طبة | - |
dc.date.accessioned | 2014-T12:34:58Z | - |
dc.date.available | 2014-T12:34:58Z | - |
dc.date.issued | 2014 | - |
dc.identifier.issn | h | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/4822 | - |
dc.description | تخصص :علم النفس عمل و تنظيم | - |
dc.description.abstract | ملخص الدراسة: إن دراستنا الحالية تهدف إلى الكشف عن العلاقة بين الإشراف و التوافق المهني لدى عينة من أساتذة مرحلة التعليم المتوسط بتقرت وذلك في ظل المتغيرات الوسطية ( الأقدمية, السن, الجنس, الحالة الاجتماعية) و قد تبنت الدارسة الفرضيات التالية: يوجد علاقة بين أسلوب الإشراف السائد و التوافق المهني لأساتذة مرحلة التعليم المتوسط بتقرت. يوجد علاقة بين أسلوب الإشراف التسلطي و التوافق المهني لأساتذة مرحلة التعليم المتوسط تعزى لعامل الخبرة في المنصب. يوجد علاقة بين أسلوب الإشراف التسلطي و التوافق المهني لأساتذة مرحلة التعليم المتوسط تعزى لعامل الحالة الاجتماعية. يوجد علاقة بين أسلوب الإشراف الديمقراطي و التوافق المهني لأساتذة مرحلة التعليم المتوسط تعزى لعامل السن. يوجد علاقة بين أسلوب الإشراف الديمقراطي و التوافق المهني لأساتذة مرحلة التعليم المتوسط تعزى لعامل الجنس. يوجد علاقة بين أسلوب الإشراف التسلطي و التوافق المهني لأساتذة مرحلة التعليم المتوسط تعزى لعامل السن. تضمنت الدراسة بمختلف متغيرات اجانب نظري و جانب تطبيقي,كما تم إتباع المنهج الوصفي الذي يتلاءم مع طبيعة الموضوع على عينة من الأساتذة قوامها ( 120 ), وقد تم اختيارها بطريقة العينة العشوائية البسيطة.و تم الاعتماد على استبيان مصمم من طرف الطالبة , وبعد التأكد من الخصائص من الخصائص السيكومترية للأداة و تطبيقه في جمع البيانات تم التوصل إلى النتائج التالية: توجد علاقة بين أسلوب الإشراف السائد و التوافق المهني لأساتذة مرحلة التعليم المتوسط بتقرت. توجد علاقة بين أسلوب الإشراف التسلطي والتوافق المهني لأساتذة مرحلة التعليم المتوسط يعزى لعامل الخبرة في المنصب. لا توجد علاقة بين أسلوب الإشراف التسلطي والتوافق المهني لأساتذة مرحلة التعليم المتوسط يعزى لعامل الحالة الاجتماعية. لا توجد علاقة بين أسلوب الإشراف الديمقراطي والتوافق المهني لأساتذة مرحلة التعليم المتوسط تعزى لعامل السن. لا توجد علاقة بين أسلوب الإشراف الديمقراطي والتوافق المهني لأساتذة مرحلة التعليم المتوسط تعزى لعامل الجنس. توجد علاقة بين أسلوب الإشراف التسلطي والتوافق المهني لأساتذة مرحلة التعليم المتوسط تعزى لعامل السن. | en_US |
dc.description.abstract | The present study aims to reveal the relationship between supervision and professional consensus among a sample of middle school teachers ' fans in Touggourt and in light of moderation variables ( seniority , age, sex , marital status ) And the study has adopted the following assumptions : • There is a relationship between the dominant method of supervision and vocational adjustment to middle school teachers ' fans in Touggourt . • There is a relationship between the authoritarian style of supervision and vocational adjustment to middle school teachers due to the experience factor in the job. • There is a relationship between the authoritarian style of supervision and compatibility vocational education professors average factor attributed to marital status . • There is a relationship between the method of democratic oversight and compatibility vocational education professors average due to the age factor . • There is a relationship between the method of democratic oversight and vocational adjustment to middle school teachers attributed to the sex worker . • There is a relationship between the authoritarian style of supervision and vocational adjustment to middle school teachers due to the age factor . The study included various variables along with theoretical and by the application , and have been following the descriptive approach which is consistent with the nature of the subject on a sample of professors of ( 120 ) , has been selected in a manner simple random sample . Been relying on a questionnaire designed by the student , and after making sure characteristics of the psychometric properties of the instrument and its application in the data collection was reached the following conclusions : There is a relationship between the dominant method of supervision and vocational adjustment to middle school teachers ' fans in Touggourt . There is no relationship between the authoritarian style of supervision and compliance vocational education professors average due to the experience factor in the job. There is no relationship between the authoritarian style of supervision and compliance vocational education professors average factor attributed to marital status . There is no relationship between the method of democratic oversight and compatibility vocational education professors average due to the age factor . There is no relationship between the method of democratic oversight and compatibility vocational education professors average due to the sex worker . There is a relationship between the authoritarian style of supervision and compliance vocational education professors average due to the age factor . | - |
dc.publisher | univ-ouargla | - |
dc.subject | الإشراف , الإشراف التسلطي, الإشراف الديمقراطي, التوافق المهنيsupervision , supervision of authoritarian , democratic supervision , vocational adjustment . | en_US |
dc.title | الإشراف و علاقته بالتوافق المهني لدى عينة من أساتذة مرحلة التعليم المتوسط بتقرت | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Département de sociologie et de la démographie - Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
khadija-bentaba.pdf | 2,45 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.