Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/5370
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorعياش, مبروك-
dc.contributor.authorمولاي, لخضر عبد الـرزاق-
dc.date.accessioned2014-09-28T12:52:19Z-
dc.date.available2014-09-28T12:52:19Z-
dc.date.issued2014-06-17-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/5370-
dc.descriptionمالية وبنوك-
dc.description.abstractملخص الدراسة دف الدراسة الى معرفة مدى الدور الذي يلعبه التسويق المصرفي في زيادة القدرة التنافسية للبنوك التجارية خاصة عناصر المزيج التسويقي التي تمثل اهم العوامل المؤثرة في كسب الميزة التنافسية ،تمثلت افراد العينة في موظفي البنك الوطني الجزائري بورقلة وقد تم اختيار عينة عشوائية في حين تم استخدام الاستبيان كأداة لجمع البيانات حيث وزعت ( 30 ) استبيان على عينة الدراسة ، وقد استخدمنا المنهج الوصفي التحليلي لاختبار الفرضيات بالاستعانة . (SPSS بالبرنامج الاحصائي ( 20 توصلت هذه الدراسة إلى اهمية عناصر المزيج التسويقي المصرفي في تعزيز القدرة التنافسية ،كما توصلنا إلى ان توزيع وترويج الخدمات المصرفية تؤثر على قدرة البنك التنافسية ،في حين ان تسعير الخدمات و المنتج /الخدمات لا تأثر على الميزة التنافسية للبن وك التجارية. وقد توصلنا الى بعض الاقتراحات اهمها الاهتمام بعناصر المزيج التسويقي كونه العنصر المؤثر في وصول البنك الى القدرة على التنافس المصرفي ، وتحسين الخدمات المصرفية.en_US
dc.description.abstractSummary of the study The goal study is to know the rol of marketing banking In supporting and increase competitiveness Especially the elements of the marketing mix That represent The most important factors affecting the gain competitive advantage We found our Staff in The algerian national bank in Ouargla and we carried out the choose of random pattern whereas the survey was used as tool to gather data , and we distibuted 30 surveys and we used descriptive analytic approach the choose of assumptions making use of statstic programme(SPSS). Concluded this study to the importance of elements of the marketing mix In building a competitive advantage, As we came to the distribution and promotion of of banking services affect the the competitive ability of the bank, while the service pricing and product / service does not affect the competitive advantage for the bank. Have reached some Recommendations Attention to the most important elements of the marketing mix Being an influential element in the arrival of the bank The ability to compete banking , And improving of banking services.-
dc.language.isootheren_US
dc.subjectتسويق مصرفيen_US
dc.subjectمزيج تسويقيen_US
dc.subjectقدرة تنافسيةen_US
dc.subjectخدمات مصرفيةen_US
dc.subjectبنوك تجاريةen_US
dc.subjectتجارة خارجيةen_US
dc.subjectMarketing bankingen_US
dc.subjectMix Marketingen_US
dc.subjectServices banken_US
dc.subjectCompetitivenessen_US
dc.subjectCommercial banksen_US
dc.titleالتسويق المصرفي ودوره في دعم القدرة التنافسية للبنوك التجارية حالة البنك الوطني الجزائري وكالة ورقلةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences économiques - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ayache-Mabrouk.pdf1,84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.