Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8405
Title: القلق النفسي لدى طلبة الجامعة وعلاقته ببعض المتغيرات دراسة ميدانية على طلبة جامعة ورقلة
Authors: قريشي, محمد
عبد الكريم قريشي
Keywords: القلق النفسي
طلبة الجامعة
Issue Date: 2015
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مستوى القلق النفسي (الحالة والسمة) لدى طلاب الجامعة وعلاقته بكل من القبول والرفض الوالدي وأبعاد المناخ الدراسي كما حاولت دراسة الفروق بين الجنسين في القبول والرفض الوالدي وفي القلق النفسي باختلاف الجنسين ومستوى التحصيل والتخصص الاكاديمي. وذلك من خلال الإجابة على التساؤلات التالية: 1- هل توجد علاقة بين القلق الحالة والسمة وكل من القبول والرفض الوالدي كما يدركه الطلبة والطالبات؟ 2- هل توجد فروق ذات دلالة إحصائية في القبول والرفض الوالدي بين الطلبة و الطالبات ؟ 3- هل توجد علاقة بين القلق الحالة والسمة وأبعاد المناخ الدراسي ؟ 4- هل توجد فروق في درجة القلق الحالة والسمة حسب الجنس ومستوى التحصيل والتخصص الأكاديمي ؟ وتمهيدا للإجابة على التساؤلات وبناء على الدراسات السابقة تم اقتراح الفرضيات التالية: 1- توجد علاقة سالبة بين القلق الحالة والسمة والقبول الوالدي كما يدركه الطلبة والطالبات. 2- توجد علاقة إيجابية بين القلق الحالة والسمة والرفض الوالدي كما يدركه الطلبة والطالبات 3- توجد فروق ذات دلالة إحصائية في القبول والرفض الوالدي بين الطلبة والطالبات. 4- توجد علاقة بين القلق الحالة والسمة وأبعاد المناخ الدراسي. 5- توجد فروق في درجة القلق الحالة والسمة حسب: - الجنس (ذكور، إناث) - مستوى التحصيل (المرتفع، المنخفض) - التخصص الأكاديمي بين الكليات. استخدم الطالب في هذه الدراسة المنهج الوصفي الملائم لطبيعة البحث، و تكونت عينة الدراسة من 583 طالبا و طالبة من جامعـة قاصدي مرباح بورقلة منهم (275 طالبا) و(308 طالبة) و طبق عليهم مقياس قلق الحالة و السمة ، و استبيان المناخ الجامعي ، ومقياس القبول و الرفض الوالدي و تمت معالجة البيانات الإحصائية عن طريق برنامج SPSS11 ، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية : 1- يوجد ارتباط سالب دال إحصائيا عند مستوى الدلالة 0.01 بين القبول الوالدي و القلق الحالة و السمة. 2- يوجد ارتباط موجب دال إحصائيا عند مستوى الدلالة 0.01 بين الرفض الوالدي وقلق الحالة و السمة. 3- عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين الطلبة والطالبات في القبول والرفض الوالدي. 4- يوجد ارتباط سالب دال إحصائيا عند مستوى الدلالة 0.01 بين قلق الحالة والسمة والمناخ الدراسي بأبعاده الثلاث (علاقة الطالب بزملائه، وعلاقة الطالب بالأساتذة ، وعلاقة الطالب بالإدارة) 5- عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين الطلبة والطالبات في درجة قلق الحالة. بينما بينت النتائج وجود فروق دالة إحصائيا عند مستوى الدلالة 0.01 بين الطلبة والطالبات في درجة قلق السمة لصالح الطالبات. وبينت النتائج كذلك عدم وجود فروق دالة إحصائيا في درجة القلق الحالة و السمة حسب التحصيل (المرتفع، والمنخفض). وكشفت نتائج تحليل التباين الأحادي عدم وجود فروق في درجة قلق الحالة والسمة حسب التخصص الأكاديمي لطلبة الكليات الموجودة على مستوى الجامعة. وانتهى البحث بمناقشة لأهم النتائج المتوصل اليها اعتمادا على الدراسات السابقة والإطار النظري للدراسة، وعمدنا بعد ذلك الى اقتراح المشاريع البحثية لفتح الآفاق المستقبلية للدراسة الحالية.
The objective of this study is to know the level of psychosomatic Anxiety (State-Trait) at university’s students, and it’s relationship with Parental Acceptance-Rejection and with scholastic environment dimensions. This study also aims to discover the differences among sex in State-Trait Anxiety and in Parental Acceptance-Rejection, with relation to academic achievement and academic specialization. All these can be done through the answer of the following questions: 1. Is there any relationship between State-Trait Anxiety and Parental Acceptance - Rejection as students sight it? 2. Are there a statistical significant differences in Parental Acceptance-Rejection among students (male and female)? 3. Is there a relationship between State-Trait Anxiety and scholastic environment dimensions? 4. Are there a differences in State-Trait Anxiety degree pursuant to sex, academic achievement and academic specialization? Hypotheses suggested as prior answers to the past questions are: 1. There is a negative relationship between State-Trait Anxiety and Parental Acceptance as students sight it. 2. There is a positive relationship between State-Trait Anxiety and Parental Rejection as students sight it. 3. There are a statistical significant differences in Parental Acceptance-Rejection among students (male and female). 4. There is a relationship between State-Trait Anxiety and scholastic environment dimensions. 5. There are a differences in State-Trait Anxiety degree pursuant to: - Sex (male, female), - academic achievement (high, low), - academic specialization (Among Faculty). A sample of 583 students: 275 male and 308 female, at Ouargla university was used. State-Trait Anxiety Scale, Scholastic environment questionnaire and Parental Acceptance-Rejection Scale were applied. All statistical data was treated by SPSS11. The main results of the study are: 1. There is a negative statistical significant relation, at 1% significant level, between State-Trait Anxiety and Parental Acceptance. 2. There is a positive statistical significant relation, at 1% significant level, between State-Trait Anxiety and Parental Rejection. 3. There are no statistical significant differences in Parental Acceptance-Rejection among students (male and female). 4. There is a negative statistical significant relation, at 1% significant level, between State-Trait Anxiety and scholastic environment dimensions: (students vs. colleagues), (students vs. teachers) and (student vs. administration). 5. There are no statistical significant differences between male and female in State Anxiety Degree, but there are a statistical significant differences, at 1% significant level, between male and female in Trait Anxiety Degree in the benefit of females. The results also have shown that there are no significant differences in State-Trait Anxiety with relation to academic achievement (high, low); and one-way analysis of variance results show that there are no significant differences in State-Trait Anxiety with relation to academic specialization. Finally, these results were analyzed and discussed with relation to theory literatures and to previous studies, and some related future research projects were suggested.
Description: قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/8405
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kourechi_Mohamed.pdf41,69 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.