Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9607
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorعبد القادر قندوز-
dc.contributor.authorحميدة, أسماء-
dc.contributor.authorقـــرطي, مامة-
dc.date.accessioned2015T10:05:24Z-
dc.date.available2015T10:05:24Z-
dc.date.issued2015-
dc.identifier.issnk-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/9607-
dc.descriptionتخصص: تكنولوجيا الاتصال الجديدةen_US
dc.description.abstractالتطورات التي شهدها العالم خلال القرن العشرين في وسائل الاتصال بأشكالها المختلفة جعلت عملية نقل وتبادل المعلومات تتم بكل سهولة وسرعة فأحدثت بذلك تغييرا ملحوظا في مفهومي الزمان والمكان، وهذا ما ينطبق على مواقع التواصل الاجتماعي بما فيها موقع الفايسبوك الذي أصبح منتشرا في جميع المجتمعات وفي المجتمع الجزائري لقي استخداما واسعا من طرف الشباب فلم يعد مجرد خدمة اتصالية وتواصلية، وإنما تحول إلى ظاهرة اجتماعية لها تأثيرها الملحوظ على الشباب وطالبات الجامعة خاصة كعينة للدراسة، سواء الجانب العاطفي أو الاجتماعي أو المعرفي العلمي نظرا للتصفح الكثير والارتباط الوثيق بهذه الخدمة. والمغزى من دراستنا هذه معرفة حاجات ودوافع استخدام طالبات إقامة بن مالك محمد حسان بورقلة لموقع التواصل الاجتماعي الفايسبوك. وقد انطلقنا من التساؤل التالي: ما هي الاستخدامات والاشباعات المحققة للطالبات الجامعيات من موقع التواصل الاجتماعي " الفايسبوك"؟ وبناءا على ذلك تمت الدراسة على عينة من الطالبات المستخدمات لموقع الفايسبوك بإقامة بن مالك محمد حسان بورقلة، وقد اعتمدنا كدراسة وصفية على المنهج المسحي واستخدمنا في ذلك الملاحظة وأداة الاستبيان التي تم توزيعها كعينة حصصية على أساس المستوى الجامعي كحصتين (الليسانس 1،2،3والماستر1،2) وعدد الطالبات المقيمات. وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها: أن موقع التواصل الإجتماعي الفايسبوك يعتبر فضاء لتداول المعلومات بين الطالبات من خلال استخدامهن له ، كما أنه يلعب دورا كبيرا في تحقيق الاشباعات الاجتماعية و المعرفية.en_US
dc.description.abstractDevelopments witnessed by the world during the twentieth century in the means of communication in its various forms has made the process of transfer and information exchange take place with ease and speed, inciting thus a marked change in the concepts of time and space, and this applies to social networking sites, including Facebook site, which has become widespread in all societies and in Algerian society been widely used by young people is no longer just a communication service and communication, but it turned into a social phenomenon has a significant influence on the youth and students of a private university as a sample for the study, whether emotional, social or scientific cognitive side view of the surf a lot and close link with the service. The implication of this study is to know the needs and motives of the use of students stay bin Malik Mohammed Hassan Ouargla to social networking site Facebook. Have we set off from the following question: What are the uses and Acbaat achieved university students of social networking "Facebook" site? Based on that study was conducted on a sample of students employed for site Facebook establishing bin Malik Mohammed Hassan Ouargla, we have adopted as a study descriptive on the survey method and we used the observation tool questionnaire that was distributed as a sample Hssah based on the university level Khstin (BA 1,2,3 and Master 1, 2) number of female students and residents. The study found a range of results, including: social networking site Facebook is a space for the exchange of information between the students through their use of him, as it plays a major role in the achievement of social and cognitive Acbaat.-
dc.language.isoother-
dc.publisheruniv-ouargla-
dc.subjectاستخدامen_US
dc.subjectطالبات الجامعةen_US
dc.subjectالفايسبوكen_US
dc.subjectلموقع التواصل الاجتماعيen_US
dc.subjectطالبات إقامة بن مالك محمد حسان بورقلةen_US
dc.titleاستخدام طالبات الجامعة لموقع التواصل الاجتماعي " الفايسبوك" (طالبات إقامة بن مالك محمد حسان بورقلة نموذجا).en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Guerti_Hamida.pdf897,06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.