Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21644
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبن زاهي, منصور-
dc.contributor.authorبن عبد الله, هجيرة-
dc.date.accessioned2019-10-17T10:00:48Z-
dc.date.available2019-10-17T10:00:48Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21644-
dc.descriptionالارشاد النفسي التربويen_US
dc.description.abstractهذه الدراسة تسلط الضوء على مفهوم المهارات الحياتية،الذي يعتبر من المتغيرات التي يهتم بها علم النفس الإيجابي،كما تهدف هذه الدراسة إلى التحقق من فاعلية برنامج إرشادي للتدريب على المهارات الحياتية في الوقاية من العنف المدرسي و مساعدة المراهق المتمدرس لتحقيق التوافق، والتكيف والتخلص من عوائق النمو والتطور، والتي منها الآثار المترتبة عن استخداماته للعنف باستخدام الإرشاد النفسي باعتباره عملية تهدف إلى مساعدة الناس في مواجهة مشكلات، ومواقف الحياة وضغوطها و تغيير حياتهم إلى الأفضل. تكونت عينة الدراسة من 30 تلميذا سنهم بين 11 و12 سنة،مقسمين بالتساوي إلى مجموعتين إحداهما تجريبية والأخرى ضابطة،وتم تثبيت بعض المتغيرات الدخيلة بين المجموعتين،واستخدمت الدراسة مقياس الميل للعنف المدرسي من إعداد الباحثة. واعتمدت الدراسة الحالية المنهج التجريبي واستخدمنا تصميم المجموعة الضابطة العشوائية ذو الإختبارين قبلي وبعدي،وتمت المعالجة الإحصائية باستخدام البرنامج الإحصائي (SPSS) وتم اختبار الفرضيات بحساب اختبار (مان ويتني) واختبار(ويلكوكسون). وانتهت الدراسة إلى التحقق من فاعلية البرنامج المقترح،حيث انخفض مستوى الميل للعنف المدرسي لتلاميذ العينة التجريبية،وكانت نتائج الدراسة كما يلي: • وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في القياس البعدي على مقياس الميل للعنف المدرسي لصالح المجموعة التجريبية • عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي الأول على مقياس الميل للعنف المدرسي • عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط رتب درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي الثاني (بعد سنة من المتابعة) وعلى أساس هذه النتائج،اختتمت هذه الدراسة بعدد من التوصيات والمقترحات لدراسات مستقبلية.en_US
dc.description.abstractThis study sheds light on the concept of life skills, which is considered to be one of the Interesting variables of positive psychology.olso This study aims to investigate the effectiveness of a life skills training program in the prevention of school violence‌ ‌ in orde to help the adolescent student to live in harmoney and to overcome the obstacles that hinder theier devlopment,including the result of violance,the psychological counsling is considered a tool to help people overcome chalenges and to change their lives for the better. The understudy sample consisted of 03 students aged between 11 and 12 years, divided equally into two groups, one experimental and the other control. Some variables were established between the two groups. The current study adopted the experimental approach and we used the design of the randomized control group with pre and post test. Moreover the Statistical data are treated by the (SPSS) programe. The hypotheses are examined with the Mann Whitney test and Wilcoxson test. In the overall conclusion, the result show obviously the effectiveness of the proposal program.in other words the improvement of the life skills training, The level of the tendency of the school violence for the students of the experimental sample decreased. The results of the study were as follows:  There were statistically significant differences between the average grade of the experimental group and the control group in the postmeasurement on the school violence bias scale for the experimental group  There were no statistically significant differences between the average grade of the experimental group members in the first and the first follow-up measures on the school violence scale  There were no statistically significant differences between the average grade of the experimental group members in the second and second follow-up measurements (after one year of follow-up) On the basis of these results, this study concluded with a number of recommendations and suggestions for future studies.-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.titleفاعلية برنامج إرشادي للتدريب على مهارات الحياة في الوقاية من العنف المدرسي لدى تلاميذ المرحلة المتوسطة "دراسة تجريبية بمدينة ورقلة"en_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BENABDELLAH_Hadjira.pdf1,68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.