Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26421
Title: ملامح التعليمية في كتب التراث النحوي في ضوء التعليمية الحديثة - ألفية ابن معطِ عينة -
Authors: زعطوط, حسيـــــن
بوزيــــــــدي, هــــالة
Keywords: ملامح
التعليمية
ابن معطي
الألفية
traits
didactique
Ibn Moati
millénaire
features
didactics
ibn moati
millennium
Issue Date: 2020
Publisher: université Kasdi Merbah-Ouargla
Abstract: سعت هذه الدراسة إلى الكشف عن ملامح التعليمية في ألفية ابن معطي وبالأخص تعليمية النحو، وذلك من خلال الوقوف على المنهج التعليمي لها، وكذا التعرف على خصائص العملية التعليمية القديمة عند ابن معطي ومقارنتها بالتعليمية الحديثة وإبراز الفرق بينهما، وكل ذلك من أجل إبراز قيمة الألفية ومكانة ابن معطي في الفكر اللغوي العربي؛ خاصة وأنه لم ينل حظه من الدراسة والشهرة، رغم حيازته فضل السبق في هذا النوع من التأليف، ولهذا جاءت هذه الدراسة لتجيب عن الإشكالية التالية: - ما مقومات وأسس التعليمية عند ابن معطي أو بالأحرى ما هي مظاهر السبق عنده؟ وكيف تتجلى عناصر العملية التعليمية التعلمية في ألفيته؟ وقد كشفت النتائج المتوصل إليها أن الألفية منهاج تعليمي ووسيلة تعليمية جد فعالة في زمنها، أسهمت في تبسيط النحو وتيسير تعليمه على المتعلمين، وبذلك تكون قد حققت الغرض الذي أُلفت من أجله.
Cette étude a cherché à révéler les caractéristiques éducatives du millénaire d'Ibn Muti, en particulier l'enseignement de la grammaire, en examinant son programme éducatif, ainsi qu'en identifiant les caractéristiques de l'ancien processus éducatif d'Ibn Muti et en le comparant avec l'éducation moderne et en soulignant la différence entre eux, le tout afin de souligner la valeur et la position du millénaire Ibn Muati dans la Pensée Linguistique Arabe ; D'autant qu'il n'a pas eu sa part d'étude et de notoriété, malgré avoir l'avantage d'être un leader dans ce type de paternité, et pour cela cette étude est venue répondre au problème suivant : - Quelles sont les composantes éducatives et les fondements d'Ibn Maati, ou plutôt, quelles sont les manifestations de sa préséance ? Comment les éléments du processus d'enseignement-apprentissage se manifestent-ils dans le millénaire ? Les résultats ont révélé que le Millénium est un programme éducatif et un outil pédagogique très efficace à l'époque, qui a contribué à simplifier la grammaire et à faciliter son enseignement pour les apprenants, atteignant ainsi le but pour lequel il a été écrit.
This study sought to reveal the educational features of Ibn Muti’s millennium, especially the teaching of grammar, by looking at its educational curriculum, as well as identifying the characteristics of the old educational process of Ibn Muti and comparing it with modern education and highlighting the difference between them, all in order to highlight the value and position of the millennium. Ibn Muati in Arabic Linguistic Thought; Especially since he did not get his share of study and fame, despite having the advantage of being a leader in this type of authorship, and for this this study came to answer the following problem: What are the educational components and foundations of Ibn Maati, or rather, what are the manifestations of his precedence? How are the elements of the teaching-learning process manifested in the millennium? The results revealed that the Millennium is an educational curriculum and a very effective teaching tool at its time, which contributed to simplifying grammar and facilitating its teaching for learners, thus achieving the purpose for which it was written.
Description: الّلسانيات النصية وتعليميَّة الّلغة العربيّة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/26421
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bouzidi-Hala.pdf10,24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.