Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30032
Title: الإدارة الإلكترونية ودورها في تحسين الأداء الوظيفي دراسة ميدانية على عينة من عمال مؤسسة مديرية التربية لولاية ورقلة
Authors: صانع, رابح
نملي, نسيمة
بشيري, ذكرى
Keywords: الادارة
الإدارة الالكترونية
الدور
الاداء
الأداء الوظيفي
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تعد الإدارة الإلكترونية وليدة التطورات التكنولوجية الذي يشهده العالم المعاصر اليوم فقد جاءت كضرورة حتمية للمؤسسات لمسايرة التطورات والتغيرات حيث ان تطبيقها له اثر كبير على أداء المؤسسة بما فيها الأداء الوظيفي ومن هذا المنطلق توجهنا في دراستنا للكشف عن الإدارة الالكترونية ودورها في تحسين الأداء الوظيفي في مديرية التربية لولاية ورقلة وقدم ذلك من خلال المنهج الوصفي وادوات جمع البيانات : الاستمارة التي وزعت على موظفي المديريةوللإجابة علىالاشكالية المطروحة قمنا بطرح التساؤلات التالية : - كيفتساهمالإدارةالالكترونيةفيتحسينالأداءالوظيفيفيمديريةالتربيةلولايةورقلة؟ وبعد جمع المعلومات والبيانات المتعلقة بموضوع البحثقمنا بتحليلها وتفسيرها وصولا الى النتائج المحققة : ان الإدارةالالكترونية للمؤسسةتتوفر علىمجموعةمنالعناصر(أجهزةالحاسوبولواحقها،الشبكات،البرمجياتوقواعد البيانات،الكوادرالبشرية)التيتساعدها على أداءأعمالهاووظائفهاالإدارية،تطبيق الإدارة الإلكترونية على مستوى المؤسسة يحسن من الأداء الوظيفي للمؤسسة، استخدام الإدارة الالكترونية يؤدي الى التغلب على العديد من المشاكل التي كانت تعيق مسيرة العمل مثل عامل امن المعلومات، المكان والزمان وغيرها،ولكن هذا لا يمنع من وجود صعوبات تحد من الانتقال الى ارقى مستويات الإدارة الالكترونية
along with these development and changes. Its application has great effect on the institution performance including functional performance .Starting from this point، we have moved forward in our study to detect the electronic administration and its role in enhancing functional performance in Directorate of Education of Ouargla State. Wehave adopted the descriptive method and data collection tools: the form distributed to the Directorate staff ; to answer the problematic ،we have proposed the following questions: _What are the methods and techniques adopted by the Directorate of Education of Ouargla State? And after information collected and data related to the subject .The research analyzed and interpreted to achieve the results reached: the electronic administration of the institution has a set of elements (computer hardware and accessories، networks، software and databases، human cadres) that help to perform its work and administrative functions. The application of electronic administration at the institution level improves the functional performance of the institution. The use of electronic administration leads to overcoming many of the problems that were hindering the work process، such as the information security element، (setting) place and time، and others، but this does not prevent the existence of difficulties that limit the transition to the highest levels of electronic administration.
Description: التخصص: إتصال جماهيري والوسائط الجديدة
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/30032
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
nemli-nassima.pdf1,23 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.