Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11177
Title: التمثلات الاجتماعية للأستاذ الجامعي حول إستخدام الوسائل التكنولوجية في التعليم دراسة ميدانية على عينة من أساتذة جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Authors: عزيز سامية
تواتي, دلال
Keywords: التمثلات الإجتماعية
الاستاذ الجامعي
تكنولوجيا التعليم
الوسائل التكنولوجية
Issue Date: 2016
Publisher: univ-ouargla.
Series/Report no.: 2016;
Abstract: هدفت دراستنا المعنونة بـ "التمثلات الاجتماعية للأستاذ الجامعي حول استخدام الوسائل التكنولوجية في التعليم" وذلك للإجابة على التساؤل الرئيسي : ما التمثلات الإجتماعية للإستاذ الجامعي حول استخدام الوسائل التكنولوجية في التعليم؟. و للإجابة على التساؤل الرئيسي اعتمدنا على الاسئلة الفرعيى التالية: 1- هل يستخدم الأستاذ الجامعي التعليم الإلكتروني كوسيلة في التعليم؟ 2- هل يستخدم الأستاذ الجامعي البريد الإلكتروني كوسيلة في التعليم؟ 3- هل استخدام الأستاذ الجامعي لجهاز عرض البيانات يزيد من التفاعل الصفي؟ 4- هل يواجه الأستاذ الجامعي معيقات عند إستخدامه للوسائل التكنولوجية في التعليم؟ و للإجابة على التساؤلات المطروحة اعتمدت على مجموعة من الإجراءات المنهجية المتمثلة في المنهج الوصفي و هذا بإستخدام مجموعة من الأدوات انطلاقا من الملاحظة و الاستبيان ،و طبقت هذه الأدوات على عينة من أساتذة جامعة قاصدي مرباح بورقلة و كان عددهم 70 استاذ من كليتين مختلفتين، و قد تم اختيارهم بواسطة العينة العشوائية الطبقية، و اسفرت نتائج الدراسة الميدانية على: - قلة استخدام الأستاذ الجامعي للتعليم الإلكتروني كوسيلة في التعليم. - استخدام الأستاذ الجامعي للبريد الإلكتروني كوسيلة في التعليم. - عند استخدام الاستاذ الجامعي لجهاز عرض البيانات يزيد من التفاعل الصفي. - يواجه الأستاذ الجامعي معيقات عند استخدامه للوسائل التكنولوجية في التعليم. The purpose of our study which is under the title “social symmetries of the university professor about the use of media technology in education” in order to answer the main question : what are t social symmetries of the university professors about a media technology in education? In order to answer this main question we adopted the following sub –questions : 1) Does the university professor use the E-learning as a mean of education? 2) Does the university professor use the E-mail as a mean of education? 3) Does the use of data projector by the university professor increases the classroom interaction? 4) Does the university professor faces counterproductive while he is using the media technology in education? To answer these this questions I relied on total of systematic measures represented in the descriptive method for using a total of tools beginning with the observation and the questionnaire these tools has been applied on a sample of university professors of Kasdy Merbah University –Ouargla- from two different colleges. They were chosen by the stratified random sample.The results of the field study are: - The lack of using E-learning by the university professors as a mean of education. - The university professor uses the E-mail as a mean of education. - The use of data projector by the university professor increases the classroom interaction. - The university professor faces many counterproductive while he is using the technological means in education
Description: جامعة قاصدي مرباح ورقلة كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية قسم علم الاجتماع و الديموغرافيا
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11177
ISSN: kh
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
touati-dalal.pdf2,72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.