Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11364
Title: فاعلية برنامج إجرائي في تنمية التفكير الإبداعي لطفل الروضة دراسة تجريبية على عينة من أطفال روضة الصفاء بمدينة تقرت
Authors: غالم فاطمة الزهراء
بن غنيمة, إبتسام
Keywords: فاعلية برنامج
برنامج إجرائي
طفل الروضة
التفكير الإبداعي
Issue Date: 2016
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2016;
Abstract: الدراسة الحالية إلى دراسة فاعلية برنامج إجرائي في تنمية التفكير الإبداعي لطفل الروضة ,لدى عينة من أطفال الروضة (مستوى التحضيري) مكونة من 16 طفلا وطفلة بروضة خاصة بمدينة تقرت. وحاولت الطالبة التحقق من الفرضية التالية مستخدمة المنهج التجريبي ذو تصميم المجموعة الواحدة : _ لا توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي و البعدي . كيّفت الطالبة أنشطة البرنامج المقترح من قبل الباحثة " نايفة قطامي" ,وطبقتها على عينة بحثها بعد ضبطها, واستخدمت اختبار تورانس لقياس مستوى الإبداع عند أفراد العينة ,ثم جمعت البيانات وحللتها إحصائيا باستخدام حزمة الــ "spss " وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية : _ وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطات درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي و البعدي عند مستوى الدلالة0,01 . وبعد مناقشة النتائج أنهت الطالبة الدراسة بمجموعة من الاستنتاجات والتوصيات .
The present study aimed to examine the effectiveness of an action program in the development of creative thinking for kindergarten children, among a sample of kindergarten children (preparatory level) is made up of 16 boys and girls in kindergarten private Touggeurt. The student tried to verify the following hypothese using the experimental method is the same group design: _ There are no statistically significant differences between the mean scores of the experimental group in the two measurements tribal and posttest. Student adapted the proposed program activities by the researcher, "Naifeh Kitami", and applied to a sample examined after a seizure, and used the Torrance test to measure the level of creativity in the sample, then the collected data and analyzed statistically using the package "spss" The study found the following results: _ There are significant differences between the mean scores of the experimental group in the two measurements tribal and posttest at the significance level of 0.01. After discussing the results ended a student study a set of conclusions and recommendations.
Description: تخصص:إرشاد وتوجيه
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/11364
ISSN: kh
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
benghanima-ibtissam.pdf1,24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.