Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/12687
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorنعيمة فرحي-
dc.contributor.authorمشحود, علي-
dc.date.accessioned2016-11-23T15:32:47Z-
dc.date.available2016-11-23T15:32:47Z-
dc.date.issued2016-05-25-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/12687-
dc.descriptionتسويق الخدماتen_US
dc.description.abstractتناولنا في هذه الدراسة مصطلح التسويق بالعلاقات، وحاولنا توضيح أثره على ولاء الزبائن في شركة التأمين من خلال معالجتنا للإشكالية التالية "ما مدى مساهمة التسويق بالعلاقات في رفع ولاء زبائن الشركة الجزائرية للتأمين وإعادة التأمين بسكيكدة" ومن اجل تحقيق أهداف الدراسة، تم توزيع استبيان على عينة مكونة من 200 مفردة على زبائن الشركة الجزائرية للتأمين وإعادة التأمين، وكالة رمز 315 سكيكدة‏ و استرجع 175منها، حيث تم استخدام عددا من الأساليب الإحصائية ومعالجتها ببرنامج SPSS 20لمعرفة النتائج المتوصل إليها واختبار فرضيات البحث التي تم وضعها؛ وأظهرت هذه الدراسة وجود ارتباط بين التسويق بالعلاقات وولاء الزبائن لكنه ارتباط ضعيف يرجع لعدة عوامل، و قد خلصت الدراسة إلى أن لتحقيق ولاء الزبائن في شركات التأمين يقتضي بالضرورة بالتطبيق الجيد لمتطلبات الزبائنen_US
dc.description.abstractWe dealt with in this study Relationship Marketing term, and we tried to clarify its impact on customer loyalty in the insurance company through our treatment of these problematic "What is the contribution of Relationship Marketing to raise the loyalty of the Algerian Company for Insurance and Reinsurance customers in skikda" In order to achieve the objectives the study, a single questionnaire was distributed to a sample of 200 Algerian Company for insurance and reinsurance customers, the agency 315 Skikda code and retrieved 175 of them, which has been used a number of statistical methods and treatment program SPSS 20 to find out the results obtained to test the hypotheses that have been developed; This study showed a correlation between Relationship Marketing and customer loyalty, but a weak link is due to several factors, the study concluded that to achieve customer loyalty in the insurance companies necessarily requires a good application of the requirements of customers-
dc.language.isoother-
dc.subjectولاء الزبائنen_US
dc.subjectتسويق بالعلاقاتen_US
dc.subjectmarketing relationsen_US
dc.subjectcustomer loyaltyen_US
dc.titleأثر التسويق بالعلاقات على ولاء زبائن الشركة الجزائرية للتأمين وإعادة التأمين CAAR دراسة حالة: وكالة رمز 315 سكيكدةen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mechhoud-ali.pdf1,53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.