Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/12835
Title: تأثير بيئة العمل على التوجه الإبداعي في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة دراسة عينة من المؤسسات الصغيرة والمتوسطة - تقرت-
Authors: قوجيل, محمد
مرابط, راوية
Keywords: التوجه الإبداعي
الإبداع
Creativity
creative approach
Issue Date: 23-May-2016
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة الي التعرف على تاثير بيئة العمل على التوجه الابداعي في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة في تقرت، واستخدمت الدراسة الاستبانة لتحقيق أهداف الدراسة وقد تكون مجتمع الدراسة من عمال و موظفين للمؤسسات الصغيرة والمتوسطة في تقرت، و قتصرت عينة الدراسة على 4 مؤسسات صغيرة و متوسطة فقط، حيث تم توزيع (132)استبانة، و قد بلغ عدد الاستبيانات المستردة (115) استبانة، وتم إستبعاد (15)لعدم كفائتها للتحليل الاحصائي، وبذلك اصبح عدد الاستبيانات الصالحة و التي خضعت للتحليل الاحصائي (100) استبانة من مجموع الاستبيانات الموزعة، و التي استخدم فيها أساليب وأدوات ومعادلات الحصائية المختلفة كالمتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية والاهمية النسبية وتحليل الانحدار لاستعمالها في برنامج( spss22) وقد توصلت لنتائج التالية : وجود أثر ذو دلالة احصائية لبيئة العمل على التوجه الابداعي في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة وكشفت نتائج الدراسة وجود اثر لتدريب على التوجه الابداعي في المؤسسات الصغيرة و المتوسطة وكذا يوجد اثر ذو دلالة احصائية للبيئة الخارجية على التوجه الابداعي في المؤسسات الصغيرة والمتوسطة و كذلك وجود اثر ذو دلالة احصائية للمشاركة في اتخاد القرارت على التوجه الابداعي وكما وجدا ان الهيكل التنظيمي وظروف العمل لا يؤثرا على التوجه الابداعي
The study aimed to identify the impact of work on the orientation creative in SMEs in Touggourt, the study used a questionnaire to achieve the objectives of the study and the environment may be a study population of workers and employees of small enterprises and medium in Touggourt, and Guetsrt sample study on four small institutions and a medium only, where it was distributed (132) questionnaire, and the number of questionnaires recovered has reached (115) questionnaire by, and were excluded (15) for the inefficiency of the statistical analysis, and thus became the number of valid questionnaires and analyzed statistically (100) questionnaire of the total distributed questionnaires, which used the methods and tools, and the equations of the different statistical Kalmtostat calculations and standard deviations and and the relative importance and regression analysis to be used in the program (spss22) and have reached the following results: the existence of the effect is statistically significant for the work environment to go creative in SMEs and the study results reveal the existence of the impact of the training on the creative approach in SMEs and as well as no significant effect statistically the external environment on the creative approach in SMEs, as well as the presence of trace statistically significant to participate in for adopting decisions on the go creative and also found that the organizational structure and working conditions do not affect the creative direction
Description: تسيير المؤسسات الصغيرة و المتوسطة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/12835
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mrabth-raoya.pdf1,59 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.