Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/14426
Title: بورتري مصور بعنوان المجاهد بن حبيتر احمد "مسيرة كفاح .......من أجل الحرية"
Authors: جيتي نادية
السايح لمبارك, مروة
بن الضب, زكيــــــــــــــة
Keywords: بورتري
الثورة التحريرية
جبهة التحرير الوطني
التموين
أحمد بن حبيت
revolution of liberation
Ahmed Ben Hbitter
the National Liberation Front
portrait
Issue Date: 2017
Publisher: univ-ouargla
Abstract: حاولنا من خلال هذه الدراسة الوقوف على بعض الوقائع الملحمية التي حدثت إبان الثورة التحريرية بالمنطقة العسكرية الرابعة و التي كان المجاهد بن حبيتر احمد شاهدا عليها، مساهما فيها او رويت له عن طريق احد أصدقائه المجاهدين آنذاك، و هذا من خلال تتبع مسيرة حياته و بداياته الثورية ثم التحاقه بصفوف جبهة التحرير الوطني و ابرز المخاطر التي تعرض لها و انتقاله الى العمل بالحدود الجزائرية بالتموين، كما كانت لنا وقفات في هذا البورتري المصور حول شخصية المجاهد بن حبيتر احمد على ابرز المحطات التاريخية التي شهدتها المنطقة ابان الاستعمار و شهادات حية من رفقاء درب المجاهد لهذا البورتري قمنا بوضع خطة منطلقة من مقدمة بسيطة عن النوع الصحفي المختار ثم الاشكالية والتي تم التطرق فيها الى الاحداث التاريخية اثناء الثورة واهمية النموين ككل، وكذا دور المجاهد بن حبيتر احمد، ثم الاسباب الموضوعية والذاتية وراء انجاز العمل، ثم الاهمية من الدراسة، والاهداف المبتغاة منها، معتمدين في ذلك على البورتري المصور بمراحل ه الثلاثة المتتالية وهي مرحلة ما قبل التصوير، ثم مرحلة التصوير، ثم مرحلة ما بعد التصوير ثم التركيب النهائي للمادة المصورة واخراج العمل في الصيغة النهائية
In thisstudy we have tried to identify some of the epicevent swhichtook place in the fourthmili tar region during the revolution of liberation, in which El Muja hid Ahmed Ben Hbitter was an eyewitness of it ; either as a contributed ; or as itwasnarrated to him by his colleagues. This contribution appears clearly in his biography through his revolutionary beginning’s when he joined the National Liberation Front, in addition to the mostriskstha faced him during his movements on the Algerian borderswhenheused to distribute catering for revolutionists. Moreover, in thisstudywe have explained the mosthistoricaleventsthat the regionwitnessedduring the colonization as well as some of live testimonies of El Muja hid Ahmed’s colleague which we mentioned in his filmed (photographed) portrait. Therefore the plan of the study of this filmed (photographed) portrait sassed on a simple introduction about the journalistic type wichwe have chosen to work on. Afterthat we have stated the problematic in whichwetried to shed some light on the historicalevents and the importance of catering as a whole during the revolution, in addition to the role of El Muja hid Ahmed Ben Hbitter. Furthermore, we have explained the subjective and objective reasonsthatled to the execution of this work, in addition to the importance and the aim that stands behindthisstudy, depending on the three successive stages of the filmed (photographed) portrait which are ; the pre-filmed (photographed) stage ; the filming (photographing) stage ; and finaly the post-filming (photographing) stage of the final version and the production of the film through the final combination of the filmed subject.
Description: التـــــــــــــخصص: إذاعة وتــــــــــــــلفزيون
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/14426
ISSN: ma
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sayeh-bendab.pdf2,02 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.