Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/14722
Title: أثر حساسية المستهلك للأسعار على مردودية المؤسسة الإقتصادية "دراسة ميدانية لعينة من المؤسسات الإقتصادية لولاية ورقلة"
Authors: خامرة, الطاهر
سايح, أحلام
Keywords: المردودية
الطلب
سلوك المستهلك
consumer behavior
profitability
demand
Issue Date: 15-May-2017
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى إختبار مدى قدرة تأثير الحساسية السعرية للمستهلك على مردودية المؤسسة الإقتصادية، حيث شملت عينة الدراسة 42 مؤسسة في منطقة ورقلة، بالإضافة إلى دراسة تطبيقية لمؤسسة النقل الحضري لولاية ورقلة خلال الفترة (2011-2016)، وذلك بالإعتماد على برنامج Spss 20 & Eviews 9&Excel2007 . خلصت الدراسة إلى وجود علاقة بين الحساسية السعرية للمستهلك وبين مردودية المؤسسة، وقد توصلت نتائج الدراسة لمؤسسة النقل الحضري إلا أنه و بالرغم من تغير في سعر إلا أن ذلك لم يؤثر على ربحيتها، وقد يرجع هذا إلى طبيعة النشاط والمنتج، كما توصلت الدراسة إلى أن مردودية المؤسسة تحكم فيها عوامل أخرى إلى جانب السعر كالتكاليف،كما خلصت الدراسة إلى أن تأثير الحساسية السعرية لايختلف بإختلاف حجم المؤسسة.
This study aimed to test the ability of the impact of consumer price sensitivity to the profitability of the Economic Enterprise, where the study included a sample of 42 institution in Ouargla, in addition to the practical study of urban transport and the mandate of the Foundation Ouargla during the period (2011-2016), based on programs EVIEWS9. &SPSS20 &.Excel 2007. The study concluded that there is a link between the price sensitivity of the consumer and the profitability of the institution, the results of the study reached the institution of urban transport and that, despite the change in the price, but that did not affect their profitability, and this is due to the nature of the activity and product, the study found that the profitability of the institution in which other factors besides price such as sunk costs, the study concluded that the impact of the little different price sensitivity varies depending on the size of the enterprise.
Description: مالية المؤسسة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/14722
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
saih_ahlem.pdf2,09 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.