Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15813
Title: أثر استراتيجية التعلم التعاوني في تنمية مهارات القراءة الناقدة لدى طلبة الصف الثاني ثانوي
Authors: محمــد الساسي الشـايب
قاجة, كلثوم
Keywords: القراءة الناقدة
مهارات القراءة الناقدة
اختبار مهارات القراءة الناقدة
critical reading
critical reading skills
critical reading skills test
Issue Date: 2017
Abstract: استهدفت الدراسة الحالية التعرف على أثر استراتيجية التعلم التعاوني في تنمية مهارات القراءة الناقدة لدى طلبة الصف الثاني ثانوي بالشلف،ولتحقيق أهداف الدراسة تم الاعتمادعلى المنهج التجريبي بتصميم شبه تجريبي المسمى تصميم المجموعة الضابطة غير العشوائية ذو الاختبارين قبلي وبعدي على عينة قوامها (96) طالبا، أما العينة التي تم تطبيق التجربة عليها فتكونت من (36) طالبا تم تقسيمهممناصفة إلى مجموعتين ضابطة وتجريبية. بعد تطبيق أدوات الدراسة التي تمثلت في إعداد قائمة بمهارات القراءة الناقدة من أجل تحديد المهاراتوبعد أخذ نسبة اتفاق تفوق (90%) من آراء المحكمين تم التوصل إلى ست مهارات للقراءة الناقدة، وفي ضوئها تم إعداددليل الأستاذ، وأوراق العمل لتنفيذ استراتيجية التعلم التعاوني، وبناء اختبارمهارات القراءة الناقدة في صورتين متكافئتين "أ" و "ب". تمتمعالجة البيانات باعتماد برنامج الحزم الإحصائية (SPSS) الإصدار (20) باستخدام اختبار "ت" لعينة واحدة، ولعينتين غير مرتبطتين، واختبار تحليل التباين المصاحب(ANCOVA)،وأظهرت النتائج تدني مستوىالطلبة في مهارات القراءة الناقدة حيث ابتعد متوسط أداء الطلبة المقدر بنسبة (%45.72) عن معيار التمكن المحدد في هذه الدراسة بـ (80%). كما بينت النتائج عدم وجود فروق بين متوسط درجات الذكور ومتوسط درجات الإناث في مستوى التمكن من مهارات القراءة الناقدة، وعدم وجود تأثير لاستراتيجية التعلم التعاوني في تنمية مهارات القراءة الناقدة لدى طلبة الصف الثاني ثانوي. بناء على نتائج هذه الدراسة تم تقديم مجموعة من المقترحات ركزت على ضرورة تنمية مستويات الفهم القرائي المختلفة في كل المراحل التعليمية، وتفعيل استراتيجيات التدريس الحديثة مع حثالأساتذة على استخدامها، كما فتحت الدراسة آفاقا جديدة للبحث أهمها إجراء دراسات مماثلة على عينات أخرى.
The present study aimed to identify the influence of the cooperative learning strategy on the development of critical reading skills for the second grade of secondary students in Chlef. To achieve the objectives of the study, the experimental approach which was based on a semi-experimental design has been adopted which was called the design of the non-random control group with a previous and later test on a sample of (96) students. The sample on which the experiment was applied consisted of (36) students divided equally into controlled and experimental groups. After applying the tools of the study which consisted in preparing a list of critical reading skills in order to identify the skills. After taking an agreement ratio of over)90%( of the judges' opinions, six critical reading skills were reached, and in its sight the teacher’s guide and the working papers were prepared to implement the cooperative learning strategy and to construct the test of critical reading skills in two equal images "A" and "B" The data were processed using )SPSS( version (20) using a single sample "T" test, and two unrelated samples, and ANCOVA test. The results showed the students’ low level of the critical reading skills, where the average drove away with (45.72%) from the criterion average of proficiency specified in this study by (80%). The results showed that there were no differences between the average grade of males and the average grade of females in the level of proficiency in critical reading skills, and the lack of influence of the cooperative learning strategy in the development of critical reading skills among secondary school students. Based on the results of this study, a number of proposals were presented, focusing on the need to develop different levels of reading comprehension in all educational stages and to activate modern teaching strategies, urging teachers to use them. The study also opened new horizons for research, the most important of which is similar studies onother samples.
Description: علم النفس التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/15813
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Gadja-Kelthoum-Doctorat.pdf7,47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.