Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/16659
Title: الدلالات الرمزية في البرامج الثقافية للقنوات التلفزيونية الجزائرية الخاصة دراسة تحليلية سيميولوجية للقطات من حلقات برنامج "زدني" على قناة الشروق TV
Authors: نايلي, نور
غانية, زينب
خرفي, امال
Keywords: الدلالات الرمزية
البرامج الثقافية
برنامج "زدني
قنوات التلفزيونية الجزائرية الخاصة
Issue Date: 2018
Publisher: univ-ouargla.
Abstract: جاءت دراستنا هذه بغرض التعرف على المعاني و الدلالات و الرموز الظاهرية والضمنية في البرامج الثقافية للقنوات التلفزيونية الجزائرية الخاصة، من خلال الوصف الدقيق للصورة المتحركة وللرسائل الالسنية المرافقة لرسالة الايقونية ، بتوظيف منهجية التحليل السيميولوجي لبرنامج "زدني" الذي يعرض على قناة الشروق TV،كما تقوم دراستنا على فصلين : فصل منهجي ،استعرضنا فيه خطوات المنهجية المعتمدة في الدراسة وفصل تطبيقي قمنا بتحليل اللقطات المختارة من البرنامج الثقافي _برنامج زدني_ ، استخدمنا في ذلك مقاربة التحليل السيميولوجي لـ "رولان بارث"، وكانت النتائج التي توصلنا اليها : 1- يعتبر البرنامج نوع من البرامج الثقافية لانه يحمل في طياته التنوع في المعلومات و المعارف والرسائل الالسنية ليحاول غرسها في ذهن المشاهد. 2- عكست اشكال الديكور الموظفة في برنامج زدني المحتوى الثقافي المقدم. 3- ان الالوان المستخدمة في برنامج زدني جاءت مطابقة للقيم السيسيوثقافية للمشاهد الجزائري ،فهي مستمدة من ثقافة الاسلام والعروبة ، باعتبار ان لكل لون ظلال ثقافية تختلف من مجتمع لآخر. 4- ان مخرج البرنامج وفق في الربط بين الرسالة الايقونية والرسالة الالسنية ، باستخدام اللقطات المقربة والمتوسطة والعامة...وحركات الكاميرا البانورامية، و الاهتمام بالجانب الفني والجمالي الذي يقوم على الرمزية في استخدام الالوان والموسيقى . 5- حققت الدلالات الصوتية ترابط وانسجام و توافق بين الجانبين الايقوني و الصوتي .
The aim of our study is to know the meaning indications and symbols (vistual and internal) in the cultural programmes of the Algerian private tv channels, and this is through the exact description of moving pictures and spoken letters with the iconic messages by using the symbology analysis method in the programme « ZIDNI » with is show through ELCHOROUK TV Channel. Our study is based on two sides : the first is methodolical, where we introduce the septs of the used method. However the second on is pratical where we analyse the chosen pictures from the cultural programme « ZIDNI » and for that e used the symbological analysis of « Roland Barth ». There are the results : 1- This programme is considred as a cultural programme because it is varied in information, knowldeg and speeches in order to be put in the viewers minds. 2- The diffirents types of decore used in the programme interpret the cultural issus presented. 3- The colours used similar to the sosiocultural values of the Algerian viewers wich is taken from Islamic Arabic culture since each colour has its culture that change and vary from one soceity to an other. 4- The director of the programme succeeded to a certain point in matching between the iconnic messageletters and the spoken ones using closer shots, mediuar and general… Besides to moves of the panoramic camera, in adition to the intereste in art and beauty sides with is based on symboly in the use of colours and music. 5- The phonitic indication succeeded in combining the tow sides toghether ( iconic and sound).
Description: قسم علوم الاعلام والاتصال
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/16659
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ghania-kharfi.pdf.pdf2,77 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.