Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/16899
Title: اثر التسويق الداخلي على تنمية السلوك الإبداعي لدى العاملين دراسة ميدانية لعينة من موظفي كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير بجامعة ورقلة
Authors: حكيم بن جروة
قاجة, جهيدة
Keywords: تسويق داخلي
ابداع
creativity
internal marketing
Issue Date: 9-May-2018
Abstract: إن الهدف من هذه الدراسة هو معرفة كيفية الاهتمام بالعاملين في المؤسسة، والوصول الى عامليتميز بأسلوبه الإبداعي ،وفي هذا الاطار جاء موضوع البحث لمعالجة اشكالية هل يوجد اثر للتسويق الداخلى على تنمية السلوك الابداعي لدى العاملين جامعة قاصدي مرباح-ورقلة- (كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير)، حيث اعتمدتالباحثةعلىمنهجدراسةحالةبالاعتماد على أداة استمارة البيانات ،وزعت(75) استبيانبشكلعشوائيعلىمجتمعالدراسة،بعدجمعالبياناتتم استرجاع (68)استبيان صالحة للتحليل، وتم استخدم برمجة التحليل الإحصائي (SPSS)، وكانت النتائج كتالي:  نتيجة اختبار الارتباط بيرسون تم رفض الفرضيات القائلة انها توجد علاقة ذات دلالة احصائية بين ابعاد التسويق الداخلى (التمكين ،الحوافز والمكافآت ،الاتصال الداخلى ) على تنمية السلوك الابداعى لدى العاملين.  نتيجة اختبار الارتباط بيرسون تم قبول الفرضيات القائلة انها توجد علاقة ذات دلالة احصائية بين بعد التسويق الداخلى (برامج التدريب ) على تنمية السلوك الابداعى لدى العاملين.  نتيجة اختبار T-Testeواختبار (ANOVA) لمتغير الديمغرافية ،تم قبول الفرضية القائلة بأنهلا توجد اختلافات ذات دلالة إحصائية لإجابات أفراد عينة الدراسة حول السلوك الإبداعي تعزى لاختلاف خصائصهم الشخصية
The aim of thisstudyis to find out the method of treating the employees in the institution , and to reach an employeethatischaracterized by itscreative style. In thiscontext, the theme of the researchwas to address the problem of whetherthereis an effect of internal marketing on the development of creativebehavioramong the employees of the University of Kasdi Merbah-Ouargla (Faculty of Economics, Commercial Sciences and Management Sciences) , (75) questionnaires wererandomlydistributed to the studycommunity. After the data collection, 68 valid questionnaires wereretrieved and the statisticalanalysis program (SPSS) wasused. The resultswere as follows:  The result of Pearson correlation test of the hypothesesthatthereisastatisticallysignificantrelationshipbetweeninternal marketing dimensions (empowerment, incentives, rewards, internal communication) and the development of creativebehavioramongworkers have been rejected.  The result of Pearson correlation test of the hypothesesthatthereis a statisticallysignificantrelationshipbetweenpostmarketing (training programs) and the development of creativebehavioramongworkerswereaccepted.  As a result of the T-Teste and ANOVA tests of the demographic variable, the hypothesisthattherewere no statisticallysignificantdifferences in the responses of the studysamplemembers on creativebehaviorwasaccepted due to theirdifferentpersonalcharacteristics.
Description: ادارة اعمال
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/16899
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Qadja- djahida.pdf742,49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.