Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/16933
Title: دور الصيرفة الالكترونية في تحقيق الميزة التنافسية للبنوك التجارية دراسة حالة مجموعة من الوكالات البنكية في ولاية ورقلة
Authors: بوخلالة, سهام
مخرمش, حاج محمد
Keywords: بميزة تنافسية
صيرفة إلكترونية
بنوك
bank
E-banking
Competitive advantage
bank
Issue Date: 10-May-2018
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على دور الصيرفة الالكترونية في تحقيق الميزة التنافسية للبنوك التجارية الجزائرية وفد أعتمدت هذه الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي الملائم لأغراض البحث ، تمثل مجتمع الدراسة في عملاء البنوك الناشطة بمنطقة ورقلة خلال العام 2018 ، حيث تمت الدراسة على مستوى 5 وكالات بنكية وباستخدام اسلوب العينة العشوائية البسيطة لاختيار العينة من مجتمع الدراسة . صممت استبانة بهدف جمع المعلومات من عينة الدراسة حيث وزعت 200 استبانة استرجع منها 193 استبانة استبعدت منها 9 بسبب عدم اكتمال اجابات المبحوث عليها وبالتالي بلغت الاستبانة الخاضعة للتحليل 184 استبانة وقد تم اجراء المعالجة الاحصائية التي تتناسب مع أغراض وأهداف هذه الدراسة ومن أهم نتائج هذه الدراسة وجود أثر ذو دلالة احصائية للصيرفةالالكترونية في البنوك التجارية الجزائرية في تحقيق الميزة التنافسية من وجهةنظر العملاء ، كماواظهرت النتائج أن خدمة الصراف الالي هي الخدمة ذات الأثر الأكبر في تحقيق الميزة التنافسية تليها الخدمة عبر شبكة الانترنت بينما خدمة الهاتف النقال هي الأقل تأثير .
The study aimed to identify the role of e-banking to achieve competitive advantage in algerien comecial banks.the studu used the descriptive analytical research method whiel uas oppropriate for the purposes of the research the target population consisted lanks customers from different agencies in ouargla .the reserche used the semple random smple and designed a questionairesK,to collect data from the study semple the reseach distributed 200 questionnaires ,193 questionnaires were returned and 9 were dropped due to incomplet answers ,howevers ,184 questionnaires were used for the analysis, different stastical method were used achieve the objectives for this study . The results of the sttady showed that ther , is a signficant effect of e- banking whch is offred by commercial banks in algeria , in achieving competitive adventage . from the point view of customers, the rusult also showed that atm had the largest impact in achieving competitive advantage , then it becames the financial services vie the internet had the lowest impact achiving competiteve for commercial banks in algeria .
Description: مالية وبنوك
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/16933
Appears in Collections:Département des sciences économiques - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mekermeh-hedgmehehemed.pdf909,93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.