Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/17002
Title: أثرعناصر المزيج التسويقي الخدمي في تحقيق تنافسية القطاع دراسة مقارنة بين الشركة الجزائرية للتأمين CAAT والشركة الوطنية للتأمينSAA
Authors: محسن, زبيدة
بن صغير, عائشة
Keywords: زبون
تسويق
المزيج التسويقي
الميزة التنافسية
competitive advantage
customer
marketing mix
marketing
Issue Date: 2018
Abstract: تهدف الدراسة إلى تحديد مدى أهمية ممارسة مؤسسات التأمين للتسويق في تحقيق تنافسية قطاعه، وذلك بتحديد عناصر المزيج التسويقي المقدم من طرفهم بغرض الوصول إلى تحقيق خدمات تحقق احتياجات ورغبات زبائنهم من جهة، وتعمل على تحقيق التميز تجاه منافسيها من جهة أخرى، ومن أجل الوصول إلى نتائج تعالج هدف الدراسة فإنه سيتم القيام بدراسة مقارنة لممارسة عناصر المزيج التسويقي وتحقيق التنافسية من وجهة نظر زبائن كل من CATT وSAA بمقاطعة تقرت، لاسيما وأن كل منهما يعمل على تقديم خدمات جديدة لإشباع حاجات الزبائن المؤمنين عندهم من منطلق تسويقي ليتمكن كل منهما بالحفاظ على مركزه تجاه منافسيه في هذا القطاع، وعليه سيتم الاستعانة في الدراسة بتوزيع استمارة أسئلة لعينة عددها 50 مفردة من الزبائن المؤمنين لكل مؤسسة، بتعداد اجمالي (100) ليتم معالجتها احصائيا باستخدام برنامج الـ SPSS. ومن خلال الدراسة فقد تم التوصل إلى أن المتغير المستقل (عناصر المزيج التسويقي الخدمي) لها ارتباط قوي مع المتغير التابع (الميزة التنافسية) حسب معامل بيرسون، كما خلصت الدارسة أيضا أن شركات التأمين عينة الدراسة لا يولون اهتمام كبير بجميع عناصر المزيج التسوقي الخدمي في تقديم الخدمات
Tthehe study aims at determining the im portance of insurance companies' marketing practices in achieving the competitiveness of thir esector by identifying the elements of the marketing mix provided by them in order to achieve services that meet the needs and desires of their customers on the one hand and to achieve excellence towards their competitors on the other hand, To address the objective of the study, a comparative study will be carried out to practice the elements of the marketing mix and to achieve competitiveness from the point of view of customers of CATT and SAA in Tougourt Province, Each of which is working to provide new services to satisfy the needs of customers who believe in marketing to enable each to maintain its position towards competitors in this sector, and will be used in the study to distribute a questionnaire form of a sample of 50 individual faithful customers of each institution, (100) to be processed statistically using the SPSS program The study found that the independent variable (the components of the service mix) has a strong correlation with the dependent variable according to the Pearson coefficient. The study also concluded that the insurance companies sample the study do not pay much attention to all elements of the service mix in the .presentation Services
Description: مالية وبنوك
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/17002
Appears in Collections:Département des sciences économiques - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bensrir-aicha.pdf1,19 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.