Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/17075
Title: اثر الثقافة التنظيمية على الالتزام التنظيمي دراسة حالة الشركة الوطنية للتأمينSAA المديرية الجهوية بورقلة
Authors: بن شويحة,بشير
شبوعات, خولة
Keywords: ثقافة تنظيمية
التزام تنظيمي
organizational expectations
organizational culture
Issue Date: 8-May-2018
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر الثقافة التنظيمية على الالتزام التنظيمي في الشركة الوطنية للتأمين SAA "المديرية الجهوية بورقلة"، بالإضافة إلى دراسة العلاقة بين متغيرات الدراسة، وذلك من خلال أبعاد الثقافة التنظيمية ( القيم التنظيمية، المعتقدات التنظيمية، التوقعات التنظيمية، المعايير التنظيمية). تم استخدام المنهج الوصفي لدراسة الموضوع، كما تم الاعتماد على أداة الاستبيان، وقد تم توزيع 50 استبيان واسترجاع 46 استبيان ، تم تحليل البيانات الواردة في الاستبيانات عن طريق استخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPss)) بالاعتماد على المتوسطات الحسابية، الانحرافات المعيارية، تحليل الانحدار المتعدد، وخلصت الدراسة إلى العديد من النتائج أهمها: أن الثقافة التنظيمية لها أثر على الالتزام التنظيمي بمستوى متوسط. - هناك توافر لأبعاد الثقافة التنظيمية والالتزام التنظيمي في الشركة محل الدراسة بمستوى متوسط. -أن الثقافة التنظيمية هي مجموعة الافتراضات والاعتقادات والقيم والقواعد والمعايير التي يشترك بها أفراد المؤسسة، وهي بمثابة البيئة الإنسانية التي يؤدي فيها العامل عمله.
The objective of this study is to identify the organizational culture's impact on the organizational commitment of the SAA In ouargla, else the study of the relationship between the variables of the organizational culture all that by (organizational values, organizational beliefs, organizational expectations, regulatory standards). we used The descriptive for to study the subject. The based on the questionnaire. 50 questionnaires were distributed and 46 questionnaires were retrieved. The data in the questionnaires were analyzed by using the statistical package for social sciences (SPss) The study concluded that the organizational culture has an impact on the organizational commitment at an average level, - There are available dimensions of organizational culture and organizational commitment in the company under study at an average level. - Organizational culture is a set of assumptions, beliefs, values, rules and standards shared by the members of the institution, which is the human environment in which the worker performs his work.
Description: إدارة أعمال
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/17075
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
chboaat- khawla.pdf826,42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.