Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/17642
Title: دور إدارة المعرفة في تحقيق الميزة التنافسية دراسة حاسي مسعود ورقلةRedMed حالة لمؤسسة
Authors: قواميد, أبوبكر
زناتي, لمين
Keywords: المعرفة الضمنية
السوق
لميزة التنافسية
المعرفة الظاهرة
clear knowledge
knowledge
knowledge management,
implicit knowledge
Issue Date: 22-May-2018
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على إدارة المعرفة و أهميتها و علاقتها بالميزة التنافسية و تأثيرها عليها، حيث مست هذه الدراسة الجانب التطبيقي للموضوع من خلال دراسة ميدانية بمؤسسة راد ماد ( Red Med) بحاسي مسعود ، استندت الدراسة على المنهج الوصفي و اعتمدت على استبيان اخذ 40 عينة من عمال المؤسسة حيث تم تحليل النتائج برنامج SPSS22.0 و برنامج Excel 2007 إضافة إلى مجموعة من الأساليب الإحصائية. تمثلت نتائج الدراسة في أن مؤسسة راد ماد حاسي مسعود قد تبنت إدارة المعرفة لوجود مستوى عالي من المعرفة لدى موظفيها، الشيء الذي ساعد نوعا ما في خلق الميزة التنافسية رغم وجود عوامل أخرى أكثر تأثير هي التي أدت إلى تحقيقها.
The aim of this study was to determine the importance of knowledge management and its importance to competitive advantage and its impact on it. This study focused on the practical aspect of the subject through a field study at the RedMed Institute in Hassi Messaoud. Sample of the employees of the institution where the results were analyzed SPSS22.0 and Excel 2007 in addition to a set of statistical methods. The results of the study were that RedMed Hassi Messaoud adopted knowledge management for a high level of knowledge among its employees. Something helped to create a competitive advantage, although other factor shad a greater impact.
Description: ادارة اعمال
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/17642
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
zanati-lamin.pdf2,35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.