Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/17787
Title: الحاجات الإرشادية ودورها في تفعيل العملية الإرشادية لدى عينة من تلاميذ أولى ثانوي دراسة ميدانية بورقلة
Authors: محمدي, فوزية
أبني, وسيلة
Keywords: الحاجات الإرشادية
تفعيل العملية الإرشادية
Issue Date: 2018
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2018;
Abstract: تهدف الدراسة الحالية إلى الكشف عن طبيعة الحاجات الإرشادية وعلاقتها بمعوقات العملية الإرشادية لدى تلاميذ أولى ثانوي وتندرج تحتها التساؤلات التالية:  هل توجد علاقة بين الحاجات الإرشادية ومعوقات العملية الإرشادية لتلاميذ أولى ثانوي؟  هل تختلف معوقات العملية الإرشادية باختلاف الجنس لتلاميذ أولى ثانوي ؟  هلتختلف معوقات العملية الإرشادية باختلاف التخصص (علمي/أدبي) لتلاميذ أولى ثانوي؟ وكان الهدف من هذه الدراسة هو معرفة الفروق بين التلاميذ في حاجاتهم الإرشادية وطبيعة معوقات العملية الإرشادية في ضوء متغيرات الجنس، والتخصص وتمت صياغةالفرضيات كما يلي:  - توجد علاقة بين الحاجات الإرشادية ومعوقات العملية الإرشادية لتلاميذ أولى ثانوي  - تختلف معوقات العملية الإرشادية باختلاف الجنس لتلاميذ أولى ثانوي.  - تختلف معوقات العملية الإرشادية باختلاف التخصص (علمي/أدبي) لتلاميذ أولى ثانوي. تم استخدام المنهج الوصفي ألارتباطي ، كما شملت عينة الدراسة 100 تلميذ وتلميذة في الطور أولى ثانوي ، من ثانوية عبد المجيد بومادة من ولاية ورقلة ،وتم اختيارهم بطريقة العينة العشوائية البسيطة ، كما تم الاعتماد في جمع البيانات على أداتين وهما: • أداة الحاجات الإرشادية من إعداد الصمادي (2001)الأردن ،وقامت نيس حكيمة بتكيفيه وذلك بما يناسب البيئة الجزائرية . • أداة معوقات العملية الإرشادية من إعداد الطالبة لاستخدمها في الدراسة الحالية . لقد تم التأكد من الخصائص السيكومترية،بعد جمع المعلومات ،وتفرغها ،تمت المعالجة الإحصائية باستخدام البرنامج الإحصائي للعلوم الاجتماعية (spss19(،وتم اختيار الأساليب الإحصائية الآتية: معامل الارتباط بيرسون ،اختبار t.test. وتوصلت الدراسة الحالية إلى النتائج التالية : 1. توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الحاجات الإرشادية ومعوقات العملية الإرشادية لدى تلاميذ أولى ثانوي . 2. توجد فروق في معوقات العملية الإرشادية لدى تلاميذ أولى ثانوي باختلاف الجنس . 3. لا توجد فروق في معوقات العملية الإرشادية لدى تلاميذ أولى ثانوي باختلاف التخصص. وأخيرا خلاصة واقتراحات لدراسة .
The présent study aims to reval the nature of the directive needs as well as the obstacles of the directive operation for students of first year secondary school research questions are as follow : 1.is there any connection betwee n directive needs and the obstacles of directive operation for students of first year secondary school ? 2.do the difficulties of the directive operation for student of first year secondary school differ according to gendet ? 3.do the difficulties of directive process for prst year secondory students differ according to speciality ? In this dissertation the discriptivecorrelative approach was ysed .the basic sample for this study is 100students in ourglather were selected using simple randon sampling taking into account the variety of gender and academic speciality. In oroler to collect data tow tool were used : 1.thetod of didactic requirements by samadi 2001which was adapted by nishakima 2011on a first year secondary school sample Algiers2 2.the tool of didactic procedure obstacles by the researcher per se .the psychometric chjaracteristics were verified .after data collection and unloading .a statistic processing was .them .conducted with the use of social studies statistic program (spss19) .the following statistic methods were selected : -pesonsparameter of relevancy .T.TEST. The results are as follows : 1.there exists a link with a statistic sense between the didactic needs and the obstactes of the dedactic procedure for student of first year secondary education . 2.there lies a distinction in the didactic procedurels difficulties in terms of gender 3.there has provem to be no difference in the obstackes of didactic procedure in terms of speaciality. On the whde .candusion and recommendations.
Description: التخصص : إرشاد وتوجيه
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/17787
ISSN: kh
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ibni wassilla.pdf593,71 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.