Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/17813
Title: البرامج الإذاعية وعلاقتها بتوعية المواطن بحق المشاركة السياسية دراسة ميدانية على عينة من جمهور إذاعة الجزائر من ورقلة خلال محليات 23 نوفمبر 2017
Authors: التومي, فضيلة
كبدي, فردوس شيماء
عبيد, باديس
Keywords: البرامج الإذاعية
المشاركة السياسية
التوعية
Issue Date: 2018
Publisher: univ-ouargla
Abstract: ترمي دراستنا إلى معرفـــــــــــــــــــــــــــة علاقــــــــــــــــــــــــــة برامــــــــــــــــــــــــــج الإذاعــــــــــــــــــــــــــة في توعيـــــــــــــــــــــــة الجمهور بحـــــــــــــــــــــــــــــــق المشاركة السياسية، وطرحنا الإشكالية التالية: ما دور البرامج الإذاعية بإذاعة الجزائر من ورقلة في توعية المواطن بحق المشاركة في الانتخابات المحلية 23 نوفمبر 2017؟ كانت العينة من مستمعي الإذاعة والذين أدلو بأصواتهم يوم الانتخابات 23 نوفمبر 2017 اخترنا العينة من البرمة ، الطيبات، حاسي مسعود، مدينة ورقلة، نموذج الدراسة كان على برامج إذاعة الجزائر من ورقلة، اعتمدنا في هذه الدراسة الوصفية على المنهج المسحي بالعينة، وأدوات الدراسة كان الاستبيــــــــــــــــــان الـــــــــــــــــــــــــــــــــذي وزع على 80 مستمع ومستمعـــــــــــــــــــــــة ، اعتمـــــــــــــــدنا مقابلات مع مسؤولين بالإذاعة ، والملاحظة بالمشاركة ـ الدراسة تحتوي على فصلين، الأول مخصص للجانب المنهجي والثاني للتطبيقي، هذا الأخير تم خلاله تحليل النتائح الذي توصلنا إليها ، لنخرج في الأخير بالنتائج النهائية والتي آلت الى ان للبرامج الاذاعية دور جد مهم لتوعية المواطن بالمشاركة السياسية من خلال المعلومات التي تقدمها الإذاعة .
The present study is aiming at identifying what the radio programs have to do with public awareness of their right in political participation . The sample was the radio audience followers who voted on the election day 23rd November 2017 . the sample was chosen from different regions from ouargla : El-Borman taibet , hassi Messaoud and Ouargla city. The case study was programs of the Algerian radio from Ouargla . We adopted in this descriptive study the survey sampling method and the case study as for the tools , we have opted for the questionaire which was handed to 80 followers of the audience of both genders .We also relied upon some interviews with the radio officials and as well the observation by participation. The study consists of two chapters , the first one is devoted to the theoritical part and the scond is for the practical one. This latter shows the results and the analysis we obtained as well as the main findings .
Description: تخصص: تكنولوجيا اإلتصال الجديدة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/17813
ISSN: kh
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kabidi-abid.pdf446,43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.