Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18114
Title: واقع المسؤولية الاجتماعية للشركات البترولية وفق معيار ISO 26000 دراسة حالة شركات ENAFOR.SONATRACH. ENTP
Authors: بن عيشاوي, احمد
صخر, احمد
Keywords: المسؤولية اجتماعية
ISO 26000المواصفة الدولية
Social responsibility
international standard ISO 26000
Issue Date: 10-May-2018
Abstract: The study aims to investigate the reality of the application of social responsibility in the oil companies in Algeria in accordance with the international standard ISO 26000 and the extent of their commitment to social responsibility. In order to achieve this, A sample of the oil companies in Hassi Messaoud are represented in SONATRACH. ENAFOR.ENTP where 60 questionnaires were distributed to the employees of the companies. The study sample was retrieved and 45 questionnaires were retrieved for the study. The descriptive analytical method was used and the case study was used. In order to analyze the results, the SPSS program was used to test the hypothesis. A number of statistical methods were used, The standard deviation to reach results will help us to judge. These companies, as the study reached the following results. Application of the concept of social responsibility in companies The sample of the study remains relative and not comprehensive in the sense that the institution takes responsibility in the mandatory dimensions without the moral dimension and the dimension of charity .
تهدف الدراسة إلى البحث على واقع تطبيق المسؤولية الاجتماعية في الشركات البترولية في الجزائر وفق المواصفة الدولية ISO 26000 وما مدى التزام هذه الشركات بالمسؤولية الاجتماعية، ومن اجل تحقيق ذلك تم تطبيق هذه الدراسة على عينة من الشركات البترولية في حاسي مسعود ، تتمثل هذه الشركات في شركة SONATRACH . ENAFOR.ENTP حيث تم توزيع 60 استمارة استبيان على موظفي الشركات عينة الدراسة وتم استرجاع 45 استبيان صالح لدراسة تم استخدام المنهج التحليلي الوصفي والاعتماد على دراسة الحالة ومن اجل تحليل النتائج تم استخدام برنامج SPSS ولاختبار فرضيات الدراسة تم استعمال مجموعة من الأساليب الإحصائية، كالمتوسط الحسابي المرجح والانحراف المعياري للوصول إلى نتائج تساعدنا في الحكم على . هذه الشركات ، كما توصلت الدراسة الى النتائج التالية .  تطبيق مفهوم المسؤولية الاجتماعية في الشركات عينة الدراسة يبقى نسبي وغير شامل بمعنى ان المؤسسة تتبى مسؤوليتها في الابعاد الالزامية دون البعد الاخلاقي و البعد الخيري
Description: ادارة اعمال
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18114
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Sakhar-Ahmed.pdf1,12 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.