Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18238
Title: إسهام الرأسمال الاجتماعي للطالب الجامعي في تشكيل تمثلاته نحو التكوين الجامعي (دراسة ميدانية على عينة من طلبة ما بعد التدرج بكلية العلوم الانسانية والاجتماعية)
Authors: جابر, مليكة
دريد, مليكة
Keywords: الرأسمال الاجتماعي
تشكيل التمثلات
التكوين الجامعي
Issue Date: 2018
Publisher: univ-ouargla.
Abstract: هدفت الدراسة الى التعرف على اسهام الرأسمال الاجتماعي للطالب في تشكيل تمثلانه نحو التكوين الجامعي بجامعة قاصدي مرباح ورقلة في كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية من خلال طرح الإشكالية التالية: كيف يسهم الرأسمال اجتماعي للطالب بجامعة قاصدي مرباح بورقلة في تشكيل تمثلاته نحو التكوين الجامعي؟ والتي تندرج تحته الأسئلة الفرعية التالية: كيف يسهم الأصل الجغرافي للطالب في جامعة قاصدي مرباح ورقلة في تشكيل تمثلاته للتكوين الجامعي؟ كيف يسهم الرصيد الثقافي لأسرة الطالب في جامعة قاصدي مرباح ورقلة في تشكيل تمثلاته للتكوين الجامعي؟ كيف تسهم شبكة العلاقات الاجتماعية للطالب في جامعة قاصدي مرباح ورقلة في تشكيل تمثلاته للتكوين الجامعي؟ وللإجابة على الفرضيات اعتمدت الدراسة على مجموعة من الإجراءات المنهجية المتمثلة في المنهج الوصفي بتطبيق أداة الاستمارة المكونة من أربع محاور على عينة احتمالية طبقية اشتملت على 79طالب وطالبة الماستر، وبعد الاثراء النظري والدراسة الميدانية توصلت الدراسة الى النتيجة العامة التالية: أن المجالات الاجتماعية القادم منها الطالب تسهم في تشكيل تمثلات الطالب نحو التكوين الجامعي من الناحية السلبية والناحية الإيجابية، الى أن الطالب يعيد تشكيل تمثلا جديد انطلاقا من تكوينه في مرحلة التدرج.
The study aimed to identify the contribution of the social capital of the student in the formation of his representation towards the university formation at the University of Qasidi Marabah and wargla in the Faculty of Humanities and Social Sciences by saolvrimg the following problem: How does the social capital of the student at the University of Qasidi Marbah worgla contribute to the formation of his representations towards university training? Under which the following sub-questions are asked: How does the student's geographical origin contribute to the University of Qasidi Marbah ouragla in shaping his representations of university training? How does the family contribute to the family cultur of the student contrlvt? How does the network of social relations for students at the University of Qasdi Marbah and Argla contribute to the formation of his representations of university training? In order to answer the hypotheses, the study depended on a set of methodological procedures, which are the descriptive, and the uestionnore comtannf four asw, which are, applied on 79 neater students fn fact the student durininf his stage of graduat . After theoretical enrichment and field study, the study reached the following general result: The social fields from where the student come contribute to either megotivrly postvrly to the formation of student representations towards the university formation, that the student reshapes a new representation from the composition in the stage of gradation.
Description: قسم علم الاجتماع والديموغرافيا
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18238
ISSN: kh
Appears in Collections:Département de sociologie et de la démographie - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
drid malika.pdf1,35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.