Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18248
Title: النوع الاجتماعي في الإشهار التلفزيوني عبر القنوات الجزائرية الخاصة دراسة تحليلية سميولوجية لعينة من الإشهارات على قناة الشروق TV
Authors: سويقات, لبنى
صندالي, سليمة
علام, عائشة
Keywords: النوع الاجتماعي
الاشهار التلفزيوني
Issue Date: 2018
Publisher: univ-ouargla
Abstract: انطلقت الدراسة من الإشكالية مفادها: كيف أظهرت الرسائل الاشهارية التليفزيونية التي تبث على قناة الشروق الجزائرية العلاقة بين المرأة والرجل كنوع اجتماعي؟ وتهدف الدراسة إلى: • التعرف على تموقع كل من المرأة والرجل في الرسالة الإشهارية. • التعرف على موقع أو دور كل من المرأة والرجل في الرسالة الإشهارية. • الكشف عن الدلائل السيميائية التي وظفها الإشهار التليفزيوني لإبراز النوع الاجتماعي. • التعرف على أن مضمون الرسائل الإشهارية تعكس البعد الثقافي للنوع الاجتماعي في الواقع. وتكمن أهمية هذه الدراسة في أن معظم الدراسات السابقة ركزت على المرأة في حين هذه الدراسة أضافت عنصر جديد من ضمن النوع الاجتماعي، كما جاءت الدراسة لإبراز دور ومكانة المرأة في المجتمع عكس ما تطرقت إليه الدراسات السابقة التي كانت تنظر للمرأة على أنها وسيلة للترويج. وتندرج هذه الدراسة ضمن الدراسات التحليلية السيميولوجية حيث استخدم فيها المنهج السيميولوجيلأن محور الدراسة هو الإشهار التليفزيوني لهذا استخدم هذا المنهج للكشف على الدلائل السيميائية من عبارات وعلامات ورموز. أما فيما يخص عينة الدراسة تمثلت في ستة مفردات من إشهارات قناة الشروق وقع اختيارنا على عينة قصدية لأن طريقة الاختيار تمت بصفة عمدية. حيث تم الوصول إلى أهم النتائج 1- بينت الدراسة صورة الرجل التي ازدوجت بين نمطين: الرجل العصري من خلال ما منح له من أدوار تساوى بها مع المرأة (صابون فيري) والرجل التقليدي من خلال حضوره الذي تجلى في الفضاء العام والأسري كزوج وكأب. 2- تم توظيف صورة المرأة من خلال أدوارها التقليدية كزوجة (زيت اليو) وأم (جافيل طوب) وبنت (زيت اليو) لتبرز الصورة النمطية للمرأة. 3- تم تجريد المرأة من طبيعتها وثقافتها الأصلية العربية واعطاءها ثقافة بديلة من خلال دورها كمرأة متحررة و سيدة القرار و متشبعة بالثقافة الغربية مثلا المرأة التونسية لأن سياسة دولتها منحت لها العديد من الحقوق و اعطتها مكانة لمساواتها مع الرجل (قهوة أروما)، و المرأة الجزائرية (منتجات كوندور).
The study started from the problem: How did the television news channel on Al-Shorouk channel show the relationship between women and men as a social type? The study aims to: • Disclosure of topics posed by television advertising. • Identifying the funding of both women and men in the advertising campaign. • Identify the location or role of both women and men in the advertising message. • Detection of semiotic evidence used by television advertising to highlight gender. Recognize that the content of promotional messages reflects the cultural dimension of gender in reality. The importance of this study is that most of the previous studies focused on women, while this study added a new element within the gender. The study also highlighted the role and status of women in society, as opposed to previous studies that considered women as a means of promotion. This study is part of the semantic analysis studies, where the methodology used the semimology, because the focus of the study is television advertising, so this method was used to detect the semiotic evidence of words, signs and symbols. As for the sample of the study was represented in six vocabulary of the channel Shorouktv, we chose a sample intentional because the method of selection was done in a deliberate manner. Where the most important results were reached 1 - The study showed the image of a man who was married in two styles: modern man through the same roles he was given with women (soap) and the traditional man through his presence, which was manifested in public and family space as a husband and a cap. 2 - The image of women has been employed through their traditional roles as a wife (Elio oil) and mother (Javail Tub) and daughter (oil Alio) to highlight the stereotype of women. 3. Women were stripped of their original Arab culture and culture and given an alternative culture through their role as liberal and decision-making women, imbued with Western culture, for example Tunisian women, because the policy of their state gave them many rights and gave them equal status with men (Coffee Aroma) (Condor Products).
Description: تخصص : تكنولوجيا الاتصال الحديثة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18248
ISSN: kh
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
sandali-lallam.pdf1,26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.