Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18575
Title: دور جودة الخدمة الصحية في تحقيق رضا الزبون دراسة حالة: المؤسسة الاستشفائية طب العيون صداقة الجزائر كوبا بورقلة
Authors: مزهودة,نور الدين
رحومة,سهام
Keywords: جودة الخدمة
رضا الزبائن
المؤسسة
Quality of Crevice
Customer
Satisfaction Enterprise
Issue Date: 2018
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى إبراز دور جودة الخدمة في تحقيق رضا الزبائن ، وذلك من خلال البحث في العلاقة بين دور جودة الخدمة رضا الزبائن ، وقد تمثل مجتمع الدراسة في الزبائن المرضى في المؤسسة الاستشفائية لطب العيون بورقلة ، وذلك في الفترة الممتدة بين فيفري 2018 إلى غاية مارس 2018، و لغرض معالجة إشكالية الدراسة تم الاستعانة بالاستبيان كأداة للدراسة، حيث تم معالجة 50 استمارة استبيان بواسطة البرنامج الإحصائي SPSS V22، وذلك باستخدام الــعــديـــــد مـــــن الأساليب الإحصائية منها المتوسطات الحسابية و معامل الارتباط و الانحدار الخطي المتعدد، وقد توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج منها توجد علاقة قوية بين جودة الخدمة و رضا الزبائن ، كما يوجد اثر لمتطلبات جودة الخدمات الصحية على تحقيق رضا زبائن المؤسسة ، وخلصت الدراسة إلى جملة من التوصيات منها اعتماد نتائج الدراسة كأساس لتحسين جودة الخدمات الصحية
This study aims to highlight the role of quality of service in achieving Customer satisfaction by looking at the Relationship betweeen the rol of quality of cervice and Customer satisfaction. The study community was represented by the patient clients at the orthopedic hospitalof ophthalmology in ouargla between February and march 2018 , the questionnaires was used as a tool for study50 questionnaires were processed by statistical program SPSS V22 using many statistical methods including arithmetic mean , correlation coefficient and multiple linear regression . the result of the study include a strong relationship between quality of crevice and customer satisfaction There is also an impact on the quality of health crevice to achieve the satisfaction of the customer of the institution. The study concluded a number of recommendations , including the adoption of the results of the study as a basis for improving the quality of health services
Description: تسيير الموارد البشرية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/18575
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rahoma-siham.pdf2,15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.