Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19112
Title: رسائل ابــن مــحــرز الوهـرانــي دراسة في الموضوعات والأساليب
Authors: موساوي, أحمد
منَّـاع, مريم
Keywords: ابن محرز الوهراني
الهجرة
الرسائل
الإخوانيات
الاستهلال
التناص
المتن
البنية الأسلوبية
Ibn Mehrez al-Wahrani
Immigration
Letters
Brotherhood
Initiation
intertextuality
Metn
Stylistic Structure
Ibn Mehrez al-Wahrani
Immigration
Lettres
Fraternité
Initiation
Intertextualité
Metn
Structure stylistique
Issue Date: 2018
Abstract: تعد الرسالة من الفنون النثرية التي ازدهرت في المشرق العربي فظهر لها رُوّاد تضمنت مصادر الأدب والتاريخ معظم إنشائهم، كما التحق المغرب العربي بركب الازدهار النثري، فكتب أدباؤه في الرسائل والمقامات والخطب وتنوعت فنونهم، فمن تلك الفنون رسائل ابن محرز الوهراني حيث تنوعت مواضيعها بتنوع علاقات الكاتب مع أبناء مجتمعه وملوكه وأمرائه فكان أكثرها في الإخوانيات إذ بعث إلى الأقارب والأصدقاء وإلى الملوك والأمراء غير أن خصائص رسائله التي بعث بها إلى الأصدقاء تختلف في موضوعها عن غيرها فهي تتضمن المدح أحيانا والهجاء أحيانا أخرى، بينما الرسائل التي وردت إلى الأمراء لم تخرج عن موضوع المدح والشكوى، كما كتب رسائل رمزية اعتمدت على الحوارية وتندر رسائل الوصف عنده. وقد كانت لهذه الموضوعات بنية أسلوبية وظواهر تكررت في افتتاحياتها ومتنها وخاتمتها حيث تنوعت الافتتاحيات بين الدعاء والبسملة والتحميد وكذا الأبيات الشعرية،ومن أمثلة ما ورد في المتن تكرار أسلوب القسم حيث تنوعت صيغه واختلفت أنماطه غير أنها وردت كلها مقسما صاحبها بالله تعالى، ومن الظواهر الأخرى ظاهرة التناص حيث وظف الكاتب ثقافات متعددة إذ لم تخل رسائله من الآيات القرآنية وبعض أبيات الشعر كما وظف الكاتب شخصيات دينية وتاريخية وأدبية وأخرى معاصرة له وبعضها غريبة عن القارئ، أما البناء الأسلوبي لخواتيم الرسائل فقد تكررت فيها عبارة السلام حيث اتبع الوهراني التقاليد الكتابية التي اشتهرت في عصره، ولم تتميز عن بعضها بعضا إلا فيما يربط الكاتب من علاقات بينه وبين المرسل، إليه ذلك أن عبارة السلام يوردها كاملة تامة إذا كان المرسل إليه من أجلاء مجتمعه أما إذا لم تكن للكاتب فائدة ترجى منه فإنه يوجزها في كلمتين أو أقل. ومنه فإن فن الرسائل عند الوهراني وإن تعددت موضوعاته واختلفت بنياته استهلالا ومتنا وخاتمة، فقد خضعت كتابته لملامح شخصيته المتذمرة من الواقع الناقمة عليه وذلك في عدول الكاتب عن العرف وتوظيفه لألفاظ وبنى تختلف من رسالة لأخرى فهو وإن كتب في المقامات والخطابة إلا أنه وجد متنفسه في فن الرسالة لعدم خضوعها للمحسنات البديعية الموشحة للنص.
The letter is considered as one of the petty arts which spread in the Arab Orient , so the letter's pioneers appeared in which sources of literature and history included most of their works . as such the Arab Maghreb joined to the prosperity prose poetry. the Arab Maghreb's writers wrote letters, maqamat and speeches and their arts varied, one of that arts Ibn MihrezAlwahrani's letters where its subjects varied within the variation of his people, kings and his princes and most of it were about brotherhood he sent To relatives and friends and to kings and princes, but the characteristics of his letters that sent to friends differ in their subject from others, in one hand they include praise and in other hand include satire, while the content of the letters that received to the princes did not did go beyond the subject of praise and complaint , He also wrote symbolic letters based on dialogue but the description ones are rare . These themes have a stylistic structure and phenomenon that have been repeated in their editorials, body , and conclusion where the editorials varied between du'aa, basmalah and tahmeed as well as poetry . Examples of what is stated in the Metn repetition of OATH where its versions varied and patterns different, but they all received as Oath to the Almighty God . Another phenomenon is the phenomenon of Intertextuality, where the writer employed multiple cultures as his letters did not detract from the Quranic verses and some of poetry ones . The writer also employed religious, historical, literary and contemporary figures, and some of them are alien to the reader. The phrase peace were repeated many times in the stylistic construction of the letter's conclusion , where AL-Wahrani followed the written tradition that were famous i his time and were not distinguished from each other except when the writer combines the relation between him and the addressee. The phrase peace is fully worded if the addressee is from his community but if he is not he summarizes it in two words or less . Hence, the art of the letters at Al-WAhrani, although the various of his themes and varied of his structures whether it was introduction , body and conclusion his writing has undergo to the feature of his personality grumbling from reality and against him , and this is in the author's deviation from the custom and his use of words and structures vary from letter to another. And though he wrote in Maqamat and Rhetoric but he found his ability in the art of letter because it is not subject to the obvious improvement of the text .
La lettre est considérée comme l'un des petits arts qui se sont répandus dans l'Orient arabe, de sorte que les pionniers de la lettre sont apparus dans lequel les sources de littérature et d'histoire ont inclus la plupart de leurs œuvres. en tant que tel, le Maghreb arabe a rejoint la prospérité de la poésie en prose. les écrivains du Maghreb arabe ont écrit des lettres, des maqamat et des discours et leurs arts variés, un de ces arts où ses sujets variaient au sein de la variation de son peuple, des rois et de ses princes et la plupart concernaient la fraternité qu'il envoyait aux parents. amis et aux rois et princes, mais les caractéristiques de ses lettres qui ont envoyé à des amis diffèrent dans leur sujet des autres, d'une part ils comprennent la louange et d'autre part comprennent la satire, tandis que le contenu des lettres qui ont reçu aux princes Il a aussi écrit des lettres symboliques basées sur le dialogue mais les descriptions sont rares. Ces thèmes ont une structure stylistique et un phénomène qui ont été répétés dans leurs éditoriaux, corps, et conclusion où les éditoriaux ont varié entre du'aa, basmalah et tahmeed aussi bien que la poésie. Des exemples de ce qui est indiqué dans la répétition Metn de OATH où ses versions ont varié et les modèles différents, mais ils ont tous reçu comme serment au Dieu Tout-Puissant. Un autre phénomène est le phénomène de l'intertextualité, où l'écrivain a employé de multiples cultures, car ses lettres n'enlèvent rien aux versets coraniques et à certains poèmes. L'écrivain a également employé des figures religieuses, historiques, littéraires et contemporaines, et certaines d'entre elles sont étrangères au lecteur. La phrase paix a été répétée plusieurs fois dans la construction stylistique de la conclusion de la lettre, où AL-Wahrani suivait la tradition écrite qui était célèbre à son époque et ne se distinguait pas sauf lorsque l'écrivain combine la relation entre lui et le destinataire. La phrase paix est entièrement formulée si le destinataire provient de sa communauté mais s'il ne l'est pas, il le résume en deux mots ou moins. Par conséquent, l'art des lettres à Al-WAhrani, bien que le divers de ses thèmes et variés de ses structures si c'était introduction, corps et conclusion son écriture a subi le trait de sa personnalité grondant de la réalité et contre lui, et ceci est dans la déviation de l'auteur de la coutume et son utilisation des mots et des structures varient d'une lettre à l'autre. Et bien qu'il ait écrit en Maqamat et en Rhétorique, il a trouvé son talent dans l'art de la lettre parce qu'il n'est pas sujet à l'amélioration évidente du texte.
Description: أدب جزائري قديم
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19112
Appears in Collections:Département de Langue Arabe - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MENNAA.Meriem.pdf1,92 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.