Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19731
Title: مفهوم الذات وعلاقته بالاحتراق النفسي لدى أساتذة التربية البدنية والرياضية في الطور الثانوي
Authors: عبدالقادر،برقوق
عبد الحق, عبيد
فاتح, زياد
Keywords: مفهوم الذات
الاحتراق النفسي
أساتذة التربية البدنية والرياضية
concupt of the sel
burnout
sport teachers
Issue Date: 2016
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على معرفة وجود علاقة ارتباطية بين مفهوم الذات و الاحتراق النفسي لدى أساتذة التربية البدنية و الرياضية في الطور الثانوي لمدينة تقرت الكبرى،و ماهو نوع هذه العلاقة بالإضافة إلى تحديد مستوى الاحتراق النفسي لديهم،واستخدم الباحث المنهج الوصفي الذي يتناسب مع الظاهرة المدروسة لتحقيق فرضية البحث، وتمثلت عينة البحث في 20 أستاذا من ثانويات مدينة تقرت الكبرى، واعتمد الباحثان على مقياسين:المقياس الأول: هو تنسي لمفهوم الذات و اقتبسنا منه بعدين البعد الأول البعد الشخصي أما البعد الثاني هو البعد الاجتماعي، حيث يحتوي كل بعد على 18 عبارة أتت في صورة ارشادية و أخرى اكلينيكية، وهو خماسي التدرج من 1 إلى5،أما المقياس الثاني هو مقياس ماسلاش للاحتراق النفسي العام حيث تم أخذ المقياس كاملا بأبعاده الثلاثة و المتمثلة في الإجهاد الانفعالي و يقيس هذا البعد 08 فقرات،أما البعد الثاني تبلد المشاعر و يقيس هذا البعد 05 فقرات،أما البعد الثالث فيقيس هذا البعد 09 فقرات،وهو سباعي التدرج من 1 إلى 7، واستنتج الباحثان أن هناك علاقة ارتباطيه عكسية دالة إحصائيا بين مفهوم الذات(ايجابي-سلبي) و مستوى الاحتراق النفسي لدى عينة الدراسة،بالإضافة إلى وجود مستوى متدني من الاحتراق النفسي لدى أساتذة التربية البدنية و الرياضية في الطور الثانوي لمدينة تقرت الكبرى، في حين أوصى الباحثان بجملة من الاقتراحات تلخصت في: التركيز على القيام بندوات تحسيسية تعزز من مفهوم الذات الايجابي و تعزيز مفهوم الذات السلبي،بالإضافة إلى العمل على إعطاء إرشادات و خصوصا من طرف أساتذة علم النفس لفحص حالة الأستاذ النفسية المتمتعة بدرجة ثقة عالية أو المنخفضة لأن التعرف عنها هو إما تحرر من ظاهرة الاحتراق أو الزيادة فيها
The study is aiming at identifying the interconnevted relationship between the two concepts of self and burnout a mong the sport teachers. School teachers in the grand district of Touggourt it is aiming also at identifying the type of this relationship as well as the level of the burnout for the teachers. The stady opted for the descripitive method that fits the most with the phenomena in question in order to check the valadoty of the hypothesis the sample chosen was 20 teachers from different secondary schools in Touggourt the to vesearchers adopted two types of measure the first is relative to the conpet of the self from which we extracted to deimensions.The personal dimension and the social one tach dimension comists of 18 expressions in a form of instructive pictures while the others were clinical ones. The measure was pentagonal scale from 1 to 5 the second type measure was maslach is burnout standard.This type was adapted with the there diùension measures the sag feeling this dimension measure 09 paragragraphs it is gradient 1 to7 scale forme. Statistically significative between the two notions the self (negative-positive) and the burnout level among the sample of the stady additionelly there was a very low level of brunout amony the sport teachers in Touggourt district. The stady reconmmeades the following focusing on holding from and meeting sensiblizing that strength the positive self along with the negative self too besides psychologists should check whather sport teacgers are confident emought or mot since it help at set them free or increase the burnout.
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19731
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
word-ilovepdf-compressed.pdf911,52 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.