Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19735
Title: مدى إدراك التلاميذ للكفايات التربوية لمدرسي التربية البدنية والرياضية وأثرها على دافعيتهم للتعلم
Authors: محمد, مجيدي
ابراهيم, باشي
نجوى, قويدري
Keywords: الكفاية
القيم
الدافعية
efficiency
values
motivation
Issue Date: 2016
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة الى تعرف على مدى ادراك التلميذ الكفايات التربوية (الكفاءات التدريسة و القيم الشخصية)لمدرسي التربية البدنية والرياضية وتحديد مستوياتهم،وعلاقتها بدافعية التعلم بين التلاميذ فيما بينهم . بحيث تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي علاقة الارتباط كفايات التربوية لمدرس و دافعيتهم لتعلم دخل القسم حيث تكونت عينة الدراسة من 167 تلميذ ،تم من خلال الكشف عن علاقة ارتباطيه بين الكفاءات التدريسية والقيم الشخصية لدى مدرسي التربية البدنية و الرياضية من وجهة تقديرات تلاميذهم وبين دافعية هذا الأخير للتعلم داخل جماعة القسم،وذلك باستخدام أدوات البحث:استبيان استطلاع أراء التلاميذ حول التلاميذ حول كفايات مدرسيهم التربويةو مقياس دافعية التعلم الذي استخدمه أستاذ مساحلى صغير ،وباستعانة بالوسائل الاحصائية المناسبة كالمتوسطات الحسابية و معامل ارتباط" بيرسون" كوسيلة لقياس شدة واتجاه العلاقة بين متغيرين عشوائيين،واختبار(ت)لعينتين مستقلتين، لمعرفة دلالة الفروق بين متوسطات عينتين،تمالتوصل الى النتائج التالية: وجود علاقة ارتباط موجبة ودالة احصائيا بين الكفايات التدريس،ومجموعة القيم الشخصية ،كما ان هناك علاقة ارتباط موجبة ودالة احصائيا بين دافعية التلاميذ للتعلم وبين مستوى ادراكهم للكفايات التربوية لدى مدرسي التربية البدنية والرياضية ،وكذلك توجد فروقات في مستوى دافعية التلاميذ للتعلم من ناحية الجنس.
The study aimed to identify the extent of awareness of student educational competencies (competencies Hebron University and personal values) for teachers of physical education, sports and determine their levels, and its relationship to learning motivation among students among them. So is the use of descriptive and analytical approach to determine the educational qualifications of the teacher association and Dfiethm to learn section entered where the study sample consisted of 167 pupils have been through the detection of correlation between the teaching competencies and personal values among teachers of physical education and sports from the point of their pupils estimates and the motivation of the latter learning within the group section, using research tools: a questionnaire seeking the views of students about the students about the efficiencies of their teachers Alterbuaho motivation to learn the scale used by the professor small Mssahely, and with help of appropriate means of statistical Kalmtostat calculation and correlation, "Pearson" coefficient as a means to measure the intensity and direction of the relationship between two random variables, The t-test for two independent samples, to see the significance of differences between the averages of two samples, Tmaltousel to the following results: There is a positive and statistically significant between the competencies of teaching correlation, and a set of personal values, there is also a correlation is positive and statistically significant between the motivation of students to learn and the level of their awareness of the educational qualifications of the teachers of physical education and sports, as well as there are differences in the level of motivation of students to learn in terms of sex.
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19735
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
الميموارسس-ilovepdf-compressed.pdf787,94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.