Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19790
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorبلقاسم, دودو-
dc.contributor.authorرشيد, قريرة-
dc.contributor.authorالأزهر, مناصرية-
dc.date.accessioned2018-11-25T09:03:25Z-
dc.date.available2018-11-25T09:03:25Z-
dc.date.issued2016-
dc.identifier.urihttp://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19790-
dc.descriptionوزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.en_US
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى التعرف على علاقة التفكير الأخلاقي لدى تلاميذ الطور الثانوي واتجاهاتهم نحو أبعاد التفوق الرياضي ، وقد افترض الطالبان بأن مستوى كل من التفكير الأخلاقي والتوجه نحو أبعاد التفوق الرياضي عند تلاميذ ثانية ثانوية منخفض ، وافترض أن هناك فروق جوهرية في كل من التفكير الأخلاقي و التوجه نحو أبعاد التفوق الرياضي بين الذكور والإناث ، وافترض وجود علاقة بين مستوى التفكير الأخلاقي و اتجاهات تلاميذ ثانية ثانوية نحو أبعاد التفوق الرياضي ، ولأجل اختبار الفرضيات استخدم الطالبان الإحصاء الوصفي كالمتوسط الحسابي والانحراف المعياري ،كما تم استخدام اختبار ت لعينتين مستقلتين واختبار مان-وتني والانحدار الخطي البسيط ، وتم التوصل إلى أن مستوى التفكير الأخلاقي عند تلاميذ ثانية ثانوية متوسط ، بينما كان مستوى التوجه نحو أبعاد التفوق الرياضي فوق المتوسط ، وتوصلنا أيضا إلى عدم وجود فروق جوهرية في كل من التفكير الأخلاقي و التوجه نحو أبعاد التفوق الرياضي عند تلاميذ ثانية ثانوية بين الذكور والإناث ، ولا توجد علاقة بين مستوى التفكير الأخلاقي واتجاهات تلاميذ المرحلة الثانوية نحو أبعاد التفوق الرياضي.en_US
dc.description.abstractThis study aims to identify the relationship of moral thinking among students of the secondary school and their attitudes towards sporting excellence, we have assumed that levels of moral thinking and orientation towards sporting excellence a second secondary level low, and we also supposed that there are significant differences in both the moral thinking and is moving towards sporting excellence between male and female, we assumed that there is a relationship between the level of moral thinking and pupil's attitudes in second secondary towards sporting excellence, we use descriptive statistics Such as the arithmetic mean and standard deviation, also we used test t for two independent samples and test Mann-Whitney and gradient simple linear, we reached that level of moral thinking of secondary school pupils average, we the level sporting excellence above average, and also reached an absence of significant differences in both the moral thinking and orientation towards sporting excellence of pupils in secondary school between male and female, and there is no relationship between the level of moral thinking and trends of students in high school towards sporting excellence-
dc.language.isootheren_US
dc.publisherجامعة قاصدي مرباح ورقلةen_US
dc.subjectالتفكير الأخلاقيen_US
dc.subjectالتفوق الرياضيen_US
dc.subjectاتجاهات تلاميذ الطور الثانويen_US
dc.subjectmoral thinking-
dc.subjectSports Excellence-
dc.titleالتفكير الأخلاقي لدى تلاميذ الطور الثانوي وعلاقته باتجاهاتهم نحو أبعاد التفوق الرياضيen_US
dc.typeThesisen_US
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
التفكير الأخلاقي لدى تلاميذ الطور الث-ilovepdf-compressed.pdf848,34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.