Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19794
Title: جودة حياة التلميذ في مرحلة التعليم المتوسط وعلاقتها بالابداع الحركي
Authors: عبد الكريم, بن عبد الواحد
ياسين, حلاسة
Keywords: جودة الحياة
الأبداع الحركي
تلميذ المرحلة المتوسطية
Issue Date: 2017
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة إلى البحث عن العلاقة الارتباطية ذات الدلالة الإحصائية بين جودة الحياة وعلاقتها بالإبداع الحركي تلاميذ المرحلة المتوسطية. استخدم الطالب الباحث للتحقق من فرضية الدراسة المنهج الوصفي بدراسة مسحية ,وشملت عينة الدراسة (50) تلميذ من متوسطة سبقاق العيد بدائرة تقرت. واعتمد الطالب في هذه الدراسة على أداة المقياس متمثلة في (مقياس جودة الحياة ،وشبكة الملاحضة للإبداع الحركي) للدكتور محمد بعضي وكاضم ومنسي لجمع البيانات ,وتم استعمال الأساليب الإحصائية التالية:المتوسط الحسابي ,الانحراف المعياري ,النسبة المئوية,وتحليل التباين (T نوفا) . وتوصل الطالب بعد تحليل ومناقشة النتائج إلى وجود علاقة ارتباطيه ذات دلالة إحصائية بين جودة الحياة وعلاقتها بالإبداع الحركي. في حين أوصى الباحث بضرورة الاهتمام بالاتجاهات النفسية ومنها إدراك وتقدير جودة الحياة لتأثيره الكبير على حالة التلاميذ النفسية بما يعزز ثقتهم في الإبداع الحركي، أيضا ضرورة إجراء دراسات مماثلة للتعرف جودة الحياة وعلاقتها بالإبداع الحركي.
The study aimed to find a statistically significant between self-esteem and physical performance skills locomotor the primary school pupils correlation. The researchers used the students to check the descriptive study hypothesis of a survey, the study sample included 50 pupils from five primary schools Touggourt Department. Taliban and adopted in this study on the scale tool represented in the (selfphysical scale, a measure of self footwork kinetic), Dr. Mohammad Hassan Allawi for data collection was the use of the following statistical methods: the arithmetic mean, standard deviation, percentage, and analysis of variance (T Nova) Taliban reached after an analysis and discussion of the results to the presence of correlation statistically significant differences between self-esteem and physical motor skill performance. While the researchers recommended that attention to psychological trends, including the perception and self-esteem for the great impact on the mental state of students so as to enhance physical and skill confidence, also need to conduct similar studies to identify the self-physical relationship and performance skills and precision motor skills performanc
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19794
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.