Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19799
Title: قياس المستوى المعرفي في كرة اليد لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية ورقلة
Authors: جمال, تقيق
خولة, مرواني
Keywords: القياس
المعرفة
كرة اليد
Issue Date: 2017
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة إلى "قياس المستوى المعرفي في كرة اليد لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية ورقلة". استخدمت الباحثة المنهج الوصفي لتحقيق فرضيات الدراسة التي كانت،" -نفترض أن المستوى المعرفي لطلبة السنة أولى ماستر في تاريخ تشريعات كرة اليد لا يرقى إلى المستوى المطلوب -نفترض أن المستوى المعرفي لطلبة السنة أولى ماستر في الأداء المهاري (التقني) الخططي لكرة اليد لا يرقى إلى المستوى المطلوب.-نفترض أن المستوى المعرفي لطلبة السنة أولى ماستر في الإصابات الرياضية في كرة اليد لا يرقى إلى المستوى المطلوب . -نفترض أنه توجد فروق لصالح الممارسين على الغير ممارسين في المستوى المعرفي لطلبة السنة أولى ماستر في كرة اليد." تمثلت عينة البحث في طلبة السنة أولى ماستر لمعهد ع.ت.ن.ب.ر ورقلة الذين بلغ عددهم (52)طالب، اعتمدت الباحثة في إجراء البحث على بناء اختبار معرفي يتكون من مجموعة أسئلة في جوانب مختلفة لكرة اليد،كما اعتمدت في الأساليب الإحصائية النسب المئوية والمتوسطات الحسابية،واستخلاصة من الدراسة أن: المستوى المعرفي في كرة اليد لدى طلبة السنة أولى ماستر علوم وتقنيات النشاطات البدنية و الرياضية كان ضمن تقدير دون الوسط.-المستوى المعرفي في تاريخ وتشريعات دون الوسط.-المستوى المعرفي في الأداء المهاري (التقني) الخططي متوسط.-المستوى المعرفي في الإصابات الرياضية ضعيف.-الفرق كان لصالح الغير ممارسين على الممارسين في المستوى المعرفي،في حين أوصت الباحثة بـ -الاهتمام بالمجال المعرفي في المجال الرياضي خاصة والمعرفة عامة.-زيادة الاهتمام بالجانب النظري لمقياس كرة اليد. -إعادة النظر في محتوى المقرر الدراسي.-تغير الأساتذة لطريقة إيصال المعلومات.-توعية الطلبة بأهمية الجانب النظري للمقاييس التطبيقية.-القيام بقياس المستوى العرفي لمقاييس أخرى.
This search aims to" measure the knowledge level of students of institute of science and technology physical and sports activities of Ouergla in handball game."The researcher used the descriptive method to achieve the following hypotheses :- We suppose that the knowledge level of master students for the first year in the history of handball. legislation does not live up to the required level.-We soppose that the knowledge level of master students for the first year in the skills of technical performance of handball game does not live up to the required level.-We suppose that the knowledge level of master students for the first year in sports injuries of handball game does not live up to the required level .-We suppose that there is a differences of knowledge between those who play handball and those who do not practice , this differences makes a preference for the practitioners of the game .The research sample was a master students for the first year of institute of science and technology physical and sports activities of Ouargla , who have 52 members.The researcher used her research to test people's knowledge about the game , where she put a set of questions related to various aspects of handball.In addition to that she used the statistical methods represented , percentages, arithmetic mean. I conclude from the research:- The knowledge level of master students for the first year from the institute of science and technology physical and sports activities of Ouargla about handball game is less than the middle .-The knowledge level in the history of handball legislation is less than the middle .-The knowledge level of master students for the first year in the skills of technical performance of handball is medium .-The knowledge level in sports injuries of handball is low .-The differences of knowledge between those who play handball and those who do not practice make a preference go to those who do not practice The researcher recommended the interest in the field of knowledge in sports. - Increase interest to theoretical aspects of handball .- Review the content of lessons . -Teachers must change method of teaching and how to deliver information to students .-Raising students awareness of the importance of theoretical aspects of applied lessons .-Measuring the knowledge level of students in other disciplines .
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم النشاط البدني الرياضي التربوي، تخصص التربية الحركية للطفل والمراهق.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/19799
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
khaoula-ilovepdf-compressed.pdf1,85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.