Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21124
Title: واقع استخدام الصحفيين لموقع اليوتيوب في العمل الصحفي والإشباعات المحققة منه " دراسة مسحية لصحفيي مدينة ورقلة "
Authors: حرفوش, إيمان
زيان, زهرة
غطاس, سهام
Keywords: واقع
الصحفيين
الإشباعات
موقع اليوتيوب
مدينة ورقلة
دراسة مسحية
Issue Date: 2019
Publisher: univ-ouargla.
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى محاولة التعرف على استخدام الصحفيين لموقع اليوتيوب بمدينة ورقلة ، من خلال البحث في واقع الاستخدام و الإشباع الناتج عن هذا الاستخدام . ومن أجل الإحاطة بالموضوع اخترنا الصحفيين العاملين بمختلف المؤسسات الإعلامية المتواجدة بمدينة ورقلة ، حيث انطلقت الدراسة من التساؤل التالي: . ما واقع استخدام صحفيي ورقلة لموقع اليوتيوب في العمل الصحفي؟ و قد تفرعت عن هذا التساؤل الأسئلة الفرعية التالية: 1- ما هي عادات و أنماط استخدام صحفيي ورقلة لموقع اليوتيوب في العمل الصحفي؟ 2- ما هي دوافع استخدام صحفيي ورقلة لموقع اليوتيوب في العمل الصحفي؟ 3- ما الاشباعات المحققة من استخدام الصحفيين بورقلة لموقع اليوتيوب في العمل الصحفي؟ وقد اعتمدنا المنهج الوصفي كمنهج واستمارة الاستبيان كأداة لجمع البيانات، وتمثل مجتمع الدراسة في الصحفيين العاملين بمختلف المؤسسات الإعلامية بورقلة وعلى أسلوب المسح الشامل حيث قدر ب سبعة وأربعون (47) مفردة فيما تم استرجاع 35 استمارة من المبحوثين وتم إلغاء 3 استمارات نظرا لعدم الإجابة عن معظم الأسئلة. و بعد جمع المعلومات ميدانيا وتحليلها توصلنا إلى العديد من النتائج نذكر أهمها: - من ناحية عادات و أنماط استخدام الصحفي لموقع اليوتيوب:أغلب الصحفيين يستخدمون اليوتيوب في مجال العمل و من أجل الاطلاع على الأحداث ، بحجم ساعي لا يتجاوز ساعة خلال اليوم، واختيارهم لهذا الموقع برغبة شخصية . - أما عن دوافع الاستخدام: لاحظنا أغلب الصحفيين يستخدمون الموقع بدافع معرفي في مجال العمل. - كما يحقق استخدام اليوتيوب للمبحوثين اشباعات متنوعة تختلف بين السياسية ، الدينية، الاجتماعية و النفسية . الكلمات المفتاحية: الواقع ، استخدام، موقع اليوتيوب، الاشباعات، الدوافع، الصحفي. t
The aim of this study is to try to identify the use of journalists by YouTube in the city of Ouargla by looking at the reality of usage and saturation resulting from this use. In order to get acquainted with the subject, we chose the journalists working in various media institutions located in the city of Ouargla, where the study started from the following question: . What is the reality of the journalists' use of YouTube in the press? This question has raised the following sub-questions: 1. What are the habits and patterns of journalists' use of YouTube in journalism? 2 - What are the motives of the use of journalists and the site of YouTube in the work of journalism? 3. What are the rumors of the use of journalists by Borgala for the YouTube site in the press? We have adopted the descriptive approach as a methodology and questionnaire form as a data collection tool. The study community is represented by journalists working in the various media organizations in Borgala. The survey method was estimated at forty-seven (47), 35 were retrieved and 3 were canceled Most questions. After collecting the information and analyzing it, we reached many results, the most important of which are: - In terms of habits and patterns of use of the journalist to the site of YouTube: Most journalists use YouTube in the field of work and to view the events, the size of a courier does not exceed an hour during the day, and choose this site personal desire. - As to the motives for use: We have noticed most journalists use the site knowledge-based in the field of work. - The use of YouTube for respondents different rumors vary between political, religious, social and psychological. Keywords: reality, use, YouTube site, satire, motivation, journalis
Description: التخصص:إتصال جماهيري ووسائط جديدة
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21124
Appears in Collections:Département des Sciences de l'Information et de la Communication - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ziane-zahra.pdf3,13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.