Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21595
Title: تأثير ألعاب الفيديو على الرغبة في ممارسة النشاط الرياضي لدى التلاميذ
Authors: شافية, بن حفيظ
أحمد رامي, وبري
Keywords: الرغبة
ألعاب الفيديو
التلاميذ
ممارسة النشاط الرياضي
Issue Date: 2019
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة تأثير ألعاب الفيديو على الرغبة في ممارسة النشاط الرياضي لدى تلاميذ الطور المتوسط، ولتحقيق أهداف الدراسة اتبع الباحث المنهج الوصفي لأنه المنهج المناسب لدراسة هذه الظاهرة، وقد أجريتالدراسة على عينة من تلاميذ الطور المتوسط فكان عددهم 183 تلميذ من المجتمع الكلي للدراسة والذي قدر ب1830 تلميذ وتلميذة، وقد اختيرت هذه العينة بطريقة عشوائية بسيطة، حيث تم اختيار ثلاث متوسطات من بين كل متوسطات مدينة الوادي، وبعد إخضاع النتائج للمعالجة الإحصائية، تبين أن رغبة التلاميذ في ممارسة النشاط الرياضي تتأثر بممارسة ألعاب الفيديو،وهذا يؤدي إلى عزوفهم عن ممارسة الأنشطة الرياضية، كما تبين أنهتوجد فروق بين التلاميذ الممارسين لألعاب الفيديو والغير ممارسين لها من ناحية توجههم للممارسة النشاط الرياضي، وفي الأخير أوصى الباحث بضرورة نشر الوعي لدى التلاميذ وتوضيح لهم مدى خطورة المبالغة في ممارسة ألعاب الفيديو و الاهتمامأكثر بممارسة الأنشطة الرياضية.
The current study aimed to know the effects of video games on the desire to practice sports activity on the intermediate stage student ,and to achieve the objectives of the study , the researcher followed the descriptive approach because it is the appropriate method to study this phenomenon ,the study was conducted on a simple of middle stage student , the number of student was 183 from the total population of the study which was 1830 students have been tested in a simple random way which was chosen from three middle schools among all of the schools in el_oued city , and after the subjecting the results to statistical analysis, it was found that students ‘desire to practice sports is influenced by playing video games and that leads to their reluctance to exercise sports It was also found that there are differences between students playing video games and nonpractitioners in terms of their orientation to practice sports activity and in the latter recommended the researcher the need to raise awareness of students and clarify the seriousness of exaggeration in the practice of video games and more attention to exercise sports activities
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21595
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.