Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21622
Title: علاقة التفكير الأخلاقي بالاتجاه نحو أبعاد التفوق الرياضي لطلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية
Authors: بلقاسم, دودو
خالد, جلول
Keywords: التفكير الأخلاقي
التفوق الرياضي
طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية
Issue Date: 2019
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفتالدارسة إلى تقصي العلاقة بين التفكير الأخلاقي لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية و الاتجاه نحو أبعاد التفوق الرياضي، افترضت الدراسة أن هناك علاقة بين التفكير الأخلاقي و الاتجاه نحو أبعاد التفوق الرياضي لدى طلبة معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية ولأجل اختبار الفرضيات استخدمنا مقياسين كوسيلة لجمع البيانات وهما مقياس التفكير الأخلاقي لطلاب كلية التربية الرياضية إعداد: ( أحمد حازم أحمد الطائي وآخرون ) و مقياس الاتجاه نحو أبعاد التفوق الرياضي؛ إعداد: ( محمد حسن علاوي)، تم التأكد من صلاحية الأدوات وإجراء بعض التعديلات من خلال العينة الاستطلاعية التي بلغت 32 طالب، عينة البحث الأساسية أُختيرت بطريقة عشوائية وشملت طلبة المعهد التي بلغت 100 طالب(ة) يُزاولون دراستهم في الطور الأول، استخدمنا المنهج الوصفي بالطريقة المسحية، ولاختبار الفرضيات استخدمنا معامل الارتباط بيرسون كوسيلة إحصائية، أفضت نتائج الدراسة لتحقق جميع فرضياته وتم الاستنتاج بأن كل ما تحلى الطلبة بمستوى مرتفع من التفكير الأخلاقي انعكس إيجابا على اتجاههم نحو أبعاد التفوق الرياضي.
The study aimed to investigate the relationship between the moral thinking of the students of the Institute of Science and Technology of physical activities and sports and the trend towards the dimensions of mathematical excellence، the study assumed that there is a relationship between the moral thinking and the trend towards the dimensions of athletic excellence in the students of the Institute of Science and Technology of physical activities and sports and to test hypotheses we used two measures As a means of collecting data، namely the measure of moral thinking of the students of the Faculty of Physical Education، prepared by Ahmad Hazem Ahmad Al-Tai and others، and the measure of the direction towards the dimensions of mathematical superiority. Prepared by Mohammed Hassan Allawi، In the first phase، we used the descriptive method in the survey method. In order to test the hypotheses، we used Pearson correlation coefficient as a statistical method. The results of the study To realize all his hypotheses and it was concluded that all students showed a high level of moral thinking reflected positively on their direction towards the dimensions of mathematical excellence.
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: http://hdl.handle.net/123456789/21622
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مذكرة خالد جلول_compressed.pdf606,59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.