Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21696
Title: دور أساليب التدريس في تنمية دافعية التعلم نحو ممارسة التربية البدنية والرياضية
Authors: قويدر, بن ابراهيم العيد
امحمد, شطيبة
Keywords: أساليب التدريس
دافعية التعلم
ممارسة التربية البدنية وتلرياضية
Issue Date: 2019
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة إلى التعرف على دور اساليب التدريس في تنمية دافعية التعلم للممارسة التربية البدنية والرياضية من وجهة نظر اساتذة الطور الثانوي ، وكذا ماذا ثاتير اساليب المباشرة او غير مباشرة في تنمية دوافعهم وميولهم او الجمع بين الاساليب المباشرة وغير المباشرة لتنمية دافعية التعلم نحو ممارسة التربية البدنية والرياضية ، واستخدم الباحث المنهج الوصفي بطريقة المسحية للتحقق من فرضيات ألدراسة وتكونت عينة الدراسة من اساتذة الطور الثانوي لتربية البدنية والرياضية والتي بلغ عددها من 36 استاذ ، واعتمد الباحث في هذه الدراسة على استبيان مكون من ثلاثة محاور حيث اشتمل المحور الاول على 11 عبارة تمثلت في معرفة دور اساليب الغير مباشرة في تنمية دافعية التعلم اما المحور الثاني اشتمل على 10 عبارة تمثلت في معرفة دور اساليب غير مباشرة في تنمية دافعية التعلم ،اما المحور الثالث اشتمل على 07 عبارات تمحورت على جمع بين الاساليب المباشرة والغير المباشرة وماذا تأثيرها على تنمية دافعية التعلم .
The study aimed to identify the role of teaching methods in the development of learning motivation for the practice of physical education and sports from the point of view of secondary stage teachers, as well as what are the methods of direct or indirect in the development of motives and tendencies or the combination of direct and indirect methods to develop the motivation of learning towards the practice of physical education and sports . The researcher used the descriptive method in the survey method to verify the hypotheses of the study. The sample of the study consisted of the teachers of the secondary phase of physical and sports education, which numbered 36 professors. The researcher relied on a questionnaire consisting of three interlocutors The first axis consisted of 11 words, which consisted in the knowledge of the role of indirect methods in the development of learning motivation. The second axis included 10 words represented in the knowledge of the role of indirect methods in the development of learning motivation, the third axis included 07 phrases centered on the collection of direct methods And indirect impact on the development of learning .motivation
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي التربوي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21696
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
شطيبة امحمد.pdf1,33 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.