Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21806
Title: أهمية التربية البدنية والرياضية في تنمية التوافق الذهني الحركي لدى تلاميذ الطور الابتدائي
Authors: عبد السلام, مقبل الريمي
عبد اللطيف, عرعار
Keywords: التربية البدنية والرياضية
التوافق الذهني الحركي
تلاميذ الطور الابتدائي
Issue Date: 2019
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: حددت مشكلة الدراسة "هل تساهم التربية البدنية والرياضية في تنمية التوافق الذهني الحركي لذي تلاميذ الطور الابتدائي" وهدفت الدراسة إلى التعرف علي وظيفة التربية البدنية والرياضية في حياة الطفل،والتعرف علي تنمية جانبه الذهني والحركي ،وإبراز دور التربية البدنية والرياضية في تحسين الأداء الحركي للطفل،ولفت انتباه المسؤولين في قطاع التربية إلى إعطاءالأهمية الكافية لحصة التربية البدنية والرياضية في الطور الابتدائيكما هوا معمول به في الطور المتوسط والثانوي،وتم وضع فرضيتين هما "تساهم التربية البدنية والرياضية في تنمية القدرات الذهنية لذي تلاميذ الطور الابتدائي"و" تساهم التربية البدنية والرياضية في تنمية الأداء الحركي لذي تلاميذ الطور الابتدائي"،واستخدم الباحثالمنهج الوصفي وذالك لملائمته لطبيعة البحث المراد عمله او القيام به،وتمثلت عينة البحث من 56 معلما من معلمي الطورالابتدائي،واعتمد الباحث علي تقنية الاستبيان التي تعتبرمن أنجع الطرق للحصول علي المعلومات،واعتمد علي الأسلوبالإحصائي"برنامج الحزم الإحصائية للعلم الاجتماعية"واستنتج الباحث أن التربية البدنية والرياضيةتساهم في تنمية التوافق الذهني الحركي لذي تلاميذ الطور الابتدائي،وتحققت الفرضين وأوصي الباحث بإبرازأهمية التربية البدنية والرياضية في الطور الابتدائي ،ومراعاة ظروف تطبيق حصة تربية بدنية والرياضية في المدرسة،ولفت انتباه المسؤولين علي ضرورة وجود مختص لحصة التربية البدنية والرياضية.
The objective of the study is to determine the role of physical education and sports in the child's life, to identify the development of his mental and motor side, and to highlight the role of physical education and sports in improving the motor performance of the child, He drew the attention of officials in the education sector to give sufficient importance to the share of physical education and sports in the primary stage in the intermediate and secondary stage. Two hypotheses were developed: "Physical education and sports contribute to the development of the mental abilities of students The primary stage "and" Physical education and sports contribute to the development of the motor performance of the primary stage students. "The researcher used the descriptive approach to suit the nature of the research to be carried out or done. The sample consisted of 56 teachers of the primary stage. The researcher relied on the questionnaire technique which is considered the most effective The researcher concluded that physical education and sports contributed to the development of mental mental compatibility of the students of the primary stage, and the researcher realized the importance of teaching the importance of education For physical and sports in the primary phase, and note that the application of the share of education Living situation Bdnahoriadih in school, and drew the attention of officials on the need for a specialist to share physical education and sports.
Description: وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، جامعة قاصدي مرباح ورقلة، معهد علوم وتقنيات النشاطات البدنية والرياضية، قسم نشاطات التربية البدنية والرياضية، تخصص النشاط البدني الرياضي المدرسي.
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/21806
Appears in Collections:Institut des Sciences et Techniques des Activités Physiques et Sportives - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
عرعار عبد اللطيف.pdf635,04 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.