Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23769
Title: فاعلية برنامج إرشادي مقترح لتنمية مهارات الذكاء الوجداني لدى التلاميذ المعيدين لشهادة البكالوريا (دراسة شبه تجريبية على عينة من التلاميذ بثانويات مقاطعة – تقرت-)
Authors: ناديـــة, بوشــلالق
زينب, بن رغـدة
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن فاعلية برنامج إرشادي لتنمية مهارات الذكاء الوجداني لدى التلاميذ المعيدين لشهادة البكالوريا، و للخوض في الموضوع، إعتمدنا المنهج شبه التجريبي بتصميم المجموعتين المتكافئتين:(التجريبية و الضابطة) و تمثلت أداتي الدراسة في البرنامج الإرشادي المقترح لتنمية مهارات الذكاء الوجداني و إختبار الذكاء الوجداني الخاصين بعينة الدراسة الحالية و ذلك بعد التأكد من خصائصهما السيكومترية، شمل التطبيق الميداني عن عينة مكونة من مجموعتين: أحدها تجريبية و الأخرى ضابطة، حيث أختيرت بالطريقة العشوائية البسيطة (السحب العشوائي)، و قد تم إستخدام الأساليب الإحصائية الآتية فيما يتعلق المعالجة الإحصائية لنتائج فرضيات الدراسة: - إختبار (ت) لمجموعتين مستقلتين لحساب دلالة الفروق بين المجموعتين:(التجريبية و الضابطة) في القياس البعدي:(قياس الأثر)، و كذا بين القياسين:(البعدي و التتبعي) لدى المجموعة التجريبية للكشف عن إستدامة الأثر الإيجابي:(قياس المتابعة). - مربع إيتا(n^2) لحساب حجم الأثر الناتج عن الفروق بين المجموعتين:(التجريبية و الضابطة) في القياس البعدي. - التحليل التبايني الثنائي لحساب دلالة الفروق و مدى التفاعل كل من المغيرين التصنيفيين المتغيرين(الجنس) و (التخصص) على المتغير الكمي التابع(الذكاء الوجداني) لدى أفراد المجموعة التجريبية في القياس البعدي. و توصلت الدراسة الحالية على النتائج الآتية: 1- توجد فروق دالة إحصائيا بين متوسط درجات التلاميذ المعيدين لشهادة البكالوريا أفراد المجموعة التجريبية و متوسط درجات أفراد المجموعة الضابطة على إختبار الذكاء الوجداني(الدرجة الكلية+الأبعاد) في القياس البعدي تعزى إلى البرنامج المطبق في الدراسة الحالية. 2- لا توجد فروق دالة إحصائيا لدى التلاميذ المعيدين لشهادة البكالوريا أفراد المجموعة التجريبية بين متوسط درجاتهم في القياس البعدي و متوسط درجاتهم في القياس التتبعي على إختبار الذكاء الوجداني(الدرجة الكلية+ الأبعاد). 3- توجد فروق دالة إحصائيا لدى التلاميذ المعيدين لشهادة البكالوريا أفراد المجموعة التجريبية في القياس البعدي على إختبار الذكاء الوجداني تعزى لتفاعل الجنس:(ذكر-أنثى) و التخصص:(العلمي-الأدبي). و نوقشت هذه النتائج المتوصل إليها في ضوء التراث النظري و الدراسات السابقة المتعلقة بالموضوع، وختمت الدراسة بمجموعة من التوصيات و الاقتراحات الموجهة للطاقم التربوي بـ: الثاناويات.
The current study aimed to reveal the effectiveness of a counseling pro-gramme to develop emotional intelligence skills among students who have returned to the baccalaureate degree, and to delve into the topic, we adopted the quasi-experimental approach to designing the two equivalent groups: (experimental and controlling). Emotional Intelligence and Emotional Intelligence Testing for the current study sample, after confirming their psychometric properties, the field application included a sample consisting of two groups, one is experimental and the other is control, as it was chosen by simple random method (random withdrawal). J). The following statistical methods have been used in relation to the statistical treatment of the results of the study hypotheses: - (T) test for two independent groups to calculate the significance of the differences between the two groups: (experimental and control) in post measurement: (impact measurement), as well as between the two measurements: (post and follow up) with the experimental group to detect the sustainability of the positive effect: Measurement of follow-up). - Eta squared (n ^ 2) to calculate the magnitude of the effect resulting from the differences between the two groups: (experimental and control) in the dimensional measurement. - Binary variance analysis to calculate the significance of the differences and the extent of the interaction of the two variable classification variables (gender) and (specialization) on the dependent quantitative variable (emotional intelligence) among the members of the experimental group in the dimensional measurement. The current study reached the following results: 1- There are statistically significant differences between the average pupils returning to the baccalaureate certificate, the members of the experimental group, and the average scores of members of the control group on the emotional intelligence test (total score + dimensions) in the post-measurement, due to the program applied in the current study. 2- There are no statistically significant differences among students who have returned to the baccalaureate degree, the members of the experimental group, between their mean scores in the dimensional measurement and the mean of their scores in the consecutive measurement on the emotional intelligence test (total score + dimensions). 3- There are statistically significant differences among students who have returned to the baccalaureate degree, the members of the experimental group in the post-test on emotional intelligence test, attributed to the interaction of sex: (male - female) and specialization (scientific - literary). The result was discussed in the light of the theoretical heritage and previous studies related to the topic, and the study concluded with a set of recommendations and suggestions directed to the educational staff with: high school.
Description: قسم عـــلم النفس و عــلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23769
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
zainab-ben-ragda.pdf2,58 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.