Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23880
Title: | فاعلية برنامج سلوكي معرفي في تنمية الصلابة النفسية لدى التلاميذ المعيدين "دراسة تجريبية على عينة من التلاميذ المعيدين للسنة الثالثة ثانوي بمدينة متليلي" |
Authors: | محمد الساسي, الشايب أحلام, جديد |
Issue Date: | 2020 |
Series/Report no.: | 2020; |
Abstract: | هدفت الدراسة الحالية إلى التأكد من فاعلية برنامج إرشادي سلوكي معرفي في تنمية الصلابة النفسية لدى التلاميذ المعيدين للسنة الثالثة ثانوي، ولتحقيق ذلك إتبعنا الخطوات الأساسية للمنهج التجريبي باعتباره المنهج المناسب للدراسة، وباعتماد التصميم التجريبي "سولومون ذو أربع مجموعات"، الذي يعتبر من أكثر التصاميم ضبطا للعوامل المؤثرة على الصدق الداخلي للتجربة، والذي يتم فيه تناول أربع مجموعات تتعرض لستة اختبارات وعمليات قياس، حيث يتم معاملة اثنين منهما كمجموعات تجريبية واثنين أخريين كمجموعات ضابطة.
لجمع البيانات استخدمنا مقياس الصلابة النفسية لـ "كوبازا" (1982)، ترجمة وتعديل "مخيمر" (2002)، بعد التأكد من خصائصه السيكومترية، بحساب صدقه وثباته، ويتكون من ثلاثة أبعاد (الالتزام، والتحكم، والتحدي) ومن أربعين بنداً. وتم بناء برنامج إرشادي بالاستناد إلى أدبيات الإرشاد المعرفي السلوكي، وبالاعتماد على النظرية العقلانية الانفعالية السلوكية لـــ " ألبرت إليس"، ويطبق البرنامج الإرشادي المعرفي السلوكي خلال مدة زمنية قدرها "5 أسابيع" بواقع "9 جلسات"، تقدر المدة الزمنية للجلسة الواحدة بساعة ونصف، بمعدل جلستين في الأسبوع. وتكونت عينة الدراسة من 35 تلميذا وتلميذة، من مجموع التلاميذ المعيدين للسنة الثالثة ثانوي بثانويتي "الحاج علال بن بيتور" و"بولنوار"، بمدينة "متليلي" ولاية "غرداية"، ممن كانت نتائجهم على مقياس الصلابة النفسية متدنية، وقد تم توزيع أفراد العينة (33) تلميذا وتلميذة -بعد انسحاب تلميذين- عن طريق التناظر العشوائي، إلى أربع مجموعات: التجريبية الأولى: A ،/ والتجريبية الثانية:C ،/ والضابطة الأولى:B ،/ والضابطة الثانية: D .
بينت النتائج أن البرنامج الإرشادي المعرفي السلوكي يؤثر في تنمية الصلابة النفسية لدى: 1-التلاميذ والتلميذات المعيدين والمعيدات للسنة الثالثة ثانوي على حد سواء.
2-لدى التلاميذ المعيدين للسنة الثالثة ثانوي سواء أكانوا تلاميذ من التخصص العلمي أو من التخصص الأدبي.
وقد تم تفسير النتائج المتوصل إليها في ضوء الإطار النظري لهذه الدراسة. The current study aimed to check ensure the effectiveness of a cognitive behavioral counseling program in developing hardiness psychology among secondary school third grade repeater students. To achieve this, we followed the basic steps of the experimental approach as the appropriate approach to the study, and by adopting the experimental design of “Solomon Four-Group Design”, which is considered one of the most accurate designs for factors affecting the internal honesty of the experiment. In this design four groups are subjected to six tests and measurements, where two of them are treated as experimental groups and the two others as control groups. For data collection, we used the Arabic version of (kobaza,1982) psychological rigidity scale, translated and modified by (Mukhaimar,2002), after confirming its psychometric psychometric characteristics, by calculating its validity and reliability. This scale consists of three dimensions (commitment, control, and challenge) and forty items. A counseling program was built on the basis of the Rational emotive behavior therapy of "Albert Ellis". The behavioral cognitive counseling program was applied during a period of "5 weeks" at the rate of "9 sessions". The time duration for each session is estimated at an hour and a half, at the rate of two sessions per week. The study sample consisted Of the 35 male and female third grade repeater students who study at both "Hajj Allal Benbitour" and "Bulenwar" secondary schools, in the city of "Metlili", willaya of "Ghardaia" and whose results were low on the psychological rigidity scale. After the withdrawal of two students, the study sample consisted of 33 members, distributed by random symmetry, to four groups: the first experimental: A, the second experimental: C, the first control: B, and the second control: D. The results showed that the behavioral cognitive counseling program affects the development of hardiness psychology among: 1-both male and female repeater students. 2-the repeater students from both scientific or literary specialization The results have been interpreted in light of the theoretical framework of this study. La présente étude visait à vérifier l'efficacité d'un programme de conseil cognitive-comportemental dans le développement de l'endurance psychologique chez les élèves redoublants de troisième année du secondaire. Pour y parvenir, nous avons suivi les étapes de base de l'approche expérimentale comme approche appropriée de l'étude, et en adoptant la conception expérimentale de «Solomon Four-Group Design», qui est considérée comme l'une des conceptions les plus précises pour les facteurs affectant l'honnêteté interne de l'expérience. Dans cette conception, quatre groupes sont soumis à six tests et mesures, où deux d'entre eux sont traités comme groupes expérimentaux et les deux autres comme groupes témoins. Pour la collecte des données, nous avons utilisé la version arabe de l'échelle de l'endurance psychologique de (kobaza, 1982), traduite et modifiée par (Mukhaimar, 2002), après avoir confirmé ses caractéristiques psychométriques, en calculant sa validité et sa fiabilité. Cette échelle comprend trois dimensions (engagement, contrôle et défi) et quarante éléments. Un programme de conseil a été construit sur la base de la thérapie comportementale émotive rationnelle de "Albert Ellis". Le programme de conseil cognitif comportemental a été appliqué pendant une période de "5 semaines" au rythme de " 9 séances ". La durée de chaque séance est estimée à une heure et demie, à raison de deux séances par semaine. L'échantillon de l'étude était composé de 35 élèves redoublants de troisième année qui étudient dans deux écoles secondaires "Hajj Allal Benbitour" et "Bulenwar", dans la ville de "Metlili", willaya de "Ghardaia" et dont ses résultats étaient faibles l'échelle de rigidité psychologique. Après le retrait de deux étudiants, l'échantillon de l'étude était composé de 33 membres, répartis par symétrie aléatoire, en quatre groupes: le premier expérimental: A, le deuxième expérimental: C, le premier contrôle: B et le deuxième contrôle: D. Les résultats ont montré que le programme de conseil cognitif comportemental affecte le développement de l'endurance psychologique parmi: 1-les élèves redoublants, masculins et féminins 2-les élèves redoublants de spécialisation scientifique ou littéraire. Les résultats ont été interprétés à la lumière du cadre théorique de cette étude. |
Description: | قسم علم النفس وعلوم التربية |
URI: | http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/23880 |
Appears in Collections: | Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
ahlam-djadid.pdf | 1,49 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.