Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24457
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Bourahla, Djelloul | - |
dc.contributor.author | GRINE, Rym | - |
dc.contributor.author | GUERIDA, Rahma | - |
dc.date.accessioned | 2020-12-16T19:29:16Z | - |
dc.date.available | 2020-12-16T19:29:16Z | - |
dc.date.issued | 2020 | - |
dc.identifier.uri | http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/24457 | - |
dc.description | Speciality: Literature and Civilization | en_US |
dc.description.abstract | James Joyce et Naguib Mahfouz sont deux personnalités connues pour utiliser la technique du courant de conscience. Ils sont classés selon les mêmes caractéristiques de cette technique. Cette thèse est un complément stylistique à l'utilisation du courant de conscience de James Joyce dans le "Portrait de l'artiste en tant que jeune homme" et son homologue "Le Voleur et chiens" Naguib Mahfouz. Le processus éclectique montrant les idées de la psychanalyse, de la stylistique et du récit est adapté à cette recherche. La convergence concernant l'application de la technique du courant de conscience dans deux romans peut être résumée comme suit: l'utilisation d'un monologue interne, l'édition temporaire et la libre association. Quant à la divergence dans l'utilisation du courant de conscience dans le Portrait de l'artiste en tant que jeune, cela implique l'utilisation du récit à la première personne et de l'évolution du langage. Cependant, le voleur et les Chiens de Mahfouz se démarquentpar le troisième narrateur omniscient et l'utilisation du monologue. Cette étude est une étude avancée du courant de conscience dans des perspectives psychologiques complètement complètes. | en_US |
dc.description.abstract | جيمس جويس ونجيب محفوظ هما شخصيتان بارزتان معروفتان باستخدام اسلوب الادبي " تيار الوعي". تم تصنيفهما غالبا بنفس الميزات المتعلقة بهذا الاخير , وقد يختلفان في بعض الجوانب. هذه الأطروحة هي إنجاز نمطي لاستخدام اسلوب تيار الوعي من قبل جيمس جويس" صورة فنان في شبابه" ونظيره نجيب. محفوظ في "اللص و الكلاب" تم تكييف عملية انتقائية لتصوير رؤى من التحليل النفسي الأسلوب والسرد في هذا البحث. يمكن تلخيص التقارب فيما يتعلق باستخدام اسلوب تيار الوعي في الروايتين على النحو التالي: استخدام المونولوج الداخل (interior monologue)، المونتاج الزمني (Time(Montage) ، والارتباط الحر(Free Association) . أما الاختلاف في استخدام تقنية تيار الوعي في جبمس جويس "صورة فنان كشاب" ، فهو يتعلق باستخدام رواية الشخص الأول / الثانيSecond narrator) / (First وتطور اللغة. ومع ذلك، في رواية نجيب محفوظ "اللص والكلاب" فهي تتميز بالراوي الثالث العلم(the third omniscient narrator) واستخدام مناجاة(Soliloquy). يمثل هذا البحث الدراسة الموسعة لا سلوب "تيار الوعي" من منظور نفسي شامل. | - |
dc.description.abstract | Abstract James Joyce and Naguib Mahfouz were two prominent literary figures, known for the use of stream of consciousness technique. Their works are marked by innovative and varied employment of this modernist technique.This dissertation is a stylistic study of the use of stream of consciousness in James Joyce's A Portrait of an Artist as a Young Man and Naguib Mahfouz's The Thief and The Dogs(a comparative study). The convergence concerning the use of stream of consciousness technique in the two novels could be summarised as follows: the use of the interior monologue, time montage, and free association. As for the divergence in the use of stream of consciousness in Joyce's A portrait of an Artist as a Young Man, it is related to the use of the first/second person narration and language evolution. However, in Mahfouz's The Thief and The Dogs, it is distinguished by the third omniscient narrator and the use of soliloquy. This research represents the expanded study to the stream of consciousness in exhaustively psychological perspectives. | - |
dc.language.iso | en | en_US |
dc.publisher | University Kasdi Merbah Ouargla | en_US |
dc.relation.ispartofseries | ;2020 | - |
dc.subject | James Joyce | en_US |
dc.subject | Naguib Mahfouz | en_US |
dc.subject | stream of consciousness | en_US |
dc.subject | Epiphany | en_US |
dc.subject | Soliloquy | en_US |
dc.subject | Stylistics | en_US |
dc.subject | Psychology | en_US |
dc.subject | narratology | en_US |
dc.subject | A Portrait of an Artist as a Young Man | en_US |
dc.subject | The Thief and The Dogs. | en_US |
dc.subject | James Joyce | en_US |
dc.subject | Naguib Mahfouz | en_US |
dc.subject | Courant de conscience | en_US |
dc.subject | Epiphanie | en_US |
dc.subject | Soliloque | en_US |
dc.subject | Stylistique | en_US |
dc.subject | Psychologie | en_US |
dc.subject | Narratologie | en_US |
dc.subject | Portrait de l'artiste dans sa jeunesse | en_US |
dc.subject | Voleur et chiens | en_US |
dc.subject | جيمس جويس | en_US |
dc.subject | نجيب محفوظ | en_US |
dc.subject | تيارالوعي | en_US |
dc.subject | المناجاة | en_US |
dc.subject | تحليل النفسي | en_US |
dc.subject | السردية | en_US |
dc.subject | روابة صورة الفنان في شبابه | en_US |
dc.subject | رواية اللص والكلاب | en_US |
dc.title | Stream of consciousness in James Joyce’s A Portrait of an Artist as a Young Man and Naguib Mahfouz’s The Thief and The Dogs: A Comparative Study | en_US |
dc.type | Thesis | en_US |
Appears in Collections: | Département d'Anglais- Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
GRINE-GUERIDA.pdf | 368,86 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.