Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25009
Title: المناخ الأسري المدرك وعلاقته بالتفكير الأخلاقي والسلوك الاجتماعي الإيجابي لدى المراهقين المتمدرسين بمرحلة التعليمالثانوي _ دراسة ميدانية في بعضثانويات مدينة ورقلة وضواحيها _
Authors: يمينـــــــــة, خــــــلادي
فتيحة, بن كتيلة
Keywords: المناخ الأسري المدرك
بالتفكير الأخلاقي
المراهقين المتمدرسين
السلوك الاجتماعي الإيجابي
مرحلة التعليم الثانوي
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف الدراسة الحالية،إلى دراسة العلاقة بين إدراك المُنــاخ الأسري، وكل من التفكير الأخلاقي والسلوك الاجتماعي الإيجابي، لدى المراهقين المتمدرسين بمرحلة التعليم الثانوي، من خلال معرفة طبيعة إدراك المُنــاخ الأسري للمراهق، ومستوى كل من التفكير الأخلاقي، والسلوك الاجتماعي الإيجابي، ومعرفة الفروق في كل من المتغيرات الثلاثة، وفقاً للمتغيرات التصنيفية المدروسة (الجنس، التخصص، المستوى الدراسي للوالدين، المنحدر السكني)، ومعرفة الارتباط الإيجابي المباشر، وغير المباشر بين المتغير المستقل، والمتغير التابع، ومدى تأثير المتغير الوسيط، وقد تم تبني فرضيات موجبة. واعتمدت الدراسة، على المنهج الوصفي التحليلي لمناسبته لهذه الدراسة، وتمثلت عينة الدراسة في تلاميذ وتلميذات المرحلة الثانوية، وقدر عددهم ب (511) بمدينة ورقلة وضواحيها، والذين تم اختيارهم بطريقة عشوائية طبقية. تم تصميم ثلاثة مقاييس، لقياس متغيرات الدراسة، أداة لقياس المُنــاخ الأسري، وأداة لقياس التفكير الأخلاقي، وأداة لقياس السلوك الاجتماعي الإيجابي، تم تطبيقها بعد تقدير الخصائص السيكومترية، التي أكدت مدى صلاحيتها للاستخدام مع عينة الدراسة. ولمعالجة معطيات الدراسة الحالية، تم الاعتماد على اختبار "ت" لقياس الفروق والمتوسط الحسابي، والانحراف المعياري، وذلك باستخدام البرنامج الإحصائي)(spssالنسخة) 25(، كما تم حساب باق الفرضيات ببرنامج أموس أنمذجت (النمذجة البنائية)، حيث تم التوصل إلى النتائج التالية: 1- وُجود إدراك إيجابي للمُناخ الأسري،لدى عينة الدراسة. 2- وُجود مستوى مرتفع في التفكير الأخلاقي، لدى عينة الدراسة. 3- وُجود مستوى مرتفع للسلوك الاجتماعي الإيجابي، لدى عينة الدراسة. 4- عدم وُجود فروق ذات دلالة إحصائية، في التفكير الأخلاقي، لدى عينة الدراسة، تُعزى لمتغير الجنس (ذكر، انثى). 5- عدم وُجود فروق ذات دلالة إحصائية، في التفكير الأخلاقي، لدى عينة الدراسة، تُعزى لمتغير التخصص (علوم، آداب). 6- عدم وُجود فروق ذات دلالة إحصائية، في التفكير الأخلاقي، لدى عينة الدراسة، تُعزى للمستوى التعليمي للأب (دون مستوى، ابتدائي، متوسط، ثانوي، جامعي). 7- عدم وُجود فروق ذات دلالة إحصائية، في التفكير الأخلاقي، لدى عينة الدراسة، تُعزى للمستوى التعليمي للأم (دون مستوى، ابتدائي، متوسط، ثانوي، جامعي). 8- وُجود فروق ذات دلالة إحصائية، في مستوى السلوك الاجتماعي، تعزى لمتغير الجنس (ذكر، أنثى). 9- لا تُوجد فروق ذات دلالة إحصائية،في مستوى السلوك الاجتماعي،تعزى لمتغير التخصص (علوم، آداب). 10- لا تُوجد فروق ذات دلالة إحصائية،في مستوى السلوك الاجتماعي،تعزى لمتغير المستوى التعليمي الأب (دون مستوى، ابتدائي، متوسط، ثانوي، جامعي). 11-لا تُوجد فروق ذات دلالة إحصائية، في مستوى السلوك الاجتماعي، تعزى لمتغير المستوى التعليمي للأم (دون مستوى، ابتدائي، متوسط، ثانوي، جامعي).) 12-لا تُوجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى السلوك الاجتماعي، تُعزى لمتغير المنحدر السكني (ريف، حضر. 13-تُوجد فروق في التفكير الأخلاقي، تبعا لإدراك المناخ الأسري (إيجابي / سلبي) 14-تُوجد فروق في مستوى السلوك الاجتماعي الإيجابي، تبعا إدراك المُنــاخ الأسري (إيجابي/ سلبي) 15-وُجود تأثير دال، بين المتغيرات الثلاث (إدراك المُنــاخ الأسري، التفكير الأخلاقي، السلوك الاجتماعي الإيجابي)، مما يدل على أن توسط متغير التفكير الأخلاقي، هو توسط جزئي، لأن العلاقة المباشرة بين المُنــاخ والسلوك الاجتماعي أيضا دالةإحصائيا، مما يدل على أن التفكير الأخلاقي، هو متغير وسيط، بين كل من المُنــاخ الأسري، والسلوك الاجتماعي الإيجابي. ونُوقشت نتائج الدراسة الحالية، في ضوء بعض الدراسات السابقة، والجانب النظري، واختُتِمت بتقديم بعض المقترحات الموجهة للدارسين وأصحاب القرار.
Summary: The current study aims to analyze the relationship between family environment, moral thinking and positive social behavior among Secondary School's students (adults),by demonstrating the nature of the family environment of adults, moral thinking level and the positive social behavior, further, determining the three variables according to the classification's studied variables (gender, specialty, education's level of parents and habitation's origins) and determining the direct and indirect positive correlation between the independent variable and the dependent variable and how much the intermediate variable influences. It had been adopted positive hypothesis. The present study has depended on the descriptive method because it is appropriate. The sampling contains students (male/female) of first, second and third classes of Secondary School in Ouaragla state, chosen by using the non-random method Three scales have been made to measure the tools for family environment, for moral thinking, and for positive social behavior. These scales have been used after estimating psychometric characteristics that confirmed its validity and possibility to use with the sampling study. It has been depended for data treatment on the T test of measuring the differences, Arithmetic Mean and Standard deviation by using statistical program SPSS V25 version. The other hypotheses have been calculated by AMOS program modeling (structural modeling). The results are as follows: 1- There is a positive perception for the sampling's study of the family environment; 2- There is a high level at the moral thinking among sampling's study; 3-There is a high level at the positive social behavior; 4- There are no statistically significant differences at the moral thinking level among a sampling study for variable of gender (male/female); 5- There are no statistically significant differences at moral thinking level among the sampling's study for variable of specialty (sciences/literatures); 6- There are no statistically significant differences at moral thinking level among the sampling's study for variable of learning styles of father (preschool, primary, middle, secondary, university); 7- There are no statistically significant differences at Moral Thinking level among the sampling's study for variable of learning styles of mother (preschool, primary, middle, secondary, university); 8- There are statistically significant differences at Social Behavior level among the sampling's study for variable of gender (male/female); 9- There are no statistically significant differences for variable of specialty (sciences/literatures); 10- There are no statistically significant differences for variable of learning styles of father (preschool, primary, middle, secondary, university); 11- There are no statistically significant differences for variable of learning styles of mother (preschool, primary, middle, secondary, university); 12- There are no statistically significant differences for variable of habitation origins (countryside/civilness) ; 13- There are differences at Moral Thinking correspondent to higher and lower of Social Behavior level ; 14- There are differences at Positive Social Behavior level correspondent to higher and lower of perception of environment; 15- There is a significant effect between the three variables (Social Behavior, Moral Thinking and Positive Social Behavior) so the mediation of the variable of moral thinking is a partial mediation because the direct relation between the environment and the social behavior is also significant. It means that the moral thinking is an intermediate variable between both of the family environments and the positive social behavior. These results have been discussed in previous studies and theories and closed by some suggestions dedicated to scholars and decision makers.
Description: قسم علم النفس وعلوم التربية
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25009
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BENKATILA-Fatiha.pdf3,84 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.