Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25021
Title: فاعلية برنامج تدريبي قائم على اليقظة العقلية لتخفيض الضغط المدرك لدى أمهات الأطفال المعاقين عقليا -دراسة تجريبية بمدينة ورقلة -
Authors: بلحسيني, وردة
بوعزة, ربحة
Keywords: الضغط المدرك
البرنامج التدريبي
اليقظة العقلية
أمهات الأطفال المعاقين عقليا
the perceived stress
mindfulness
the training program
mothers of mentally retarded children
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة قاصــــــــــــــدي مرباح ــ ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية برنامج تدريبي قائم على اليقظة العقلية لتخفيض الضغط المدرك لدى أمهات الأطفال المعاقين عقليا، وحاولت الدراسة التحقق من صحة الفرضيات التالية: ــ توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية وأفراد المجموعة الضابطة في القياس البعدي على سلم الضغط المدرك. ــ توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على سلم الضغط المدرك. ــ لا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على سلم الضغط المدرك. ــ هل يؤثر تفاعل البرنامج التدريبي القائم على اليقظة العقلية مع السن والمستوى التعليمي على مستوى الضغط المدرك لدى أمهات الأطفال المعاقين عقليا. ولاختبار فرضيات الدراسة استخدم المنهج التجريبي وأجريت الدراسة على عينة تكونت من 30 أماً من أمهات الأطفال المعاقين عقليا، أخترن بطريقة عشوائية، وزعن بالتساوي على مجموعتين متكافئتين ومتجانستين، حيث مثلت (15) أُماً أفراد المجموعة التجريبية و(15) أُماً مثلت أفراد المجموعة الضابطة، أما فيما يخص أدوات الدراسة فقد استخدم في الدراسة الحالية سلم الضغط المدرك PSS 14 لكوهن وويليامسون (1998)، كما طبق البرنامج التدريبي القائم على اليقظة العقلية بفنياته المعتمدة، واستمارة تقييم أفراد المجموعة التجريبية للبرنامج التدريبي وهما من إعداد الباحثة. وبعد المعالجة الاحصائية للبيانات باستخدام برنامج spssتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: ــ توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية وأفراد المجموعة الضابطة في القياس البعدي على سلم الضغط المدرك لصالح المجموعة التجريبية. ــ توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي على سلم الضغط المدرك لصالح القياس البعدي. ــ لا توجد فروق ذات دلالة احصائية بين متوسطي درجات أفراد المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي على سلم الضغط المدرك. ــ يؤثر تفاعل البرنامج التدريبي القائم على اليقظة العقلية مع السن والمستوى التعليمي على مستوى الضغط المدرك لدى أمهات الأطفال المعاقين عقليا. وقد تم تفسير النتائج ومناقشتها من خلال الإطار النظري والدراسات السابقة التي تناولت الموضوع.
The current study aimed at identifying the effectiveness of the training program based on mindfulness which helps the mothers of mentally retarded children to reduce their perceived stress. The study attempted to verify the validity of the following assumptions: - There are statistical significant differences between the average degrees of the experimental and control groups’ individuals in the post-test on the perceived stress scale. - There are statistical significant differences between the average degrees of the experimental group individuals in the pre and post-test on the perceived stress scale. - There are no statistical significant differences between the average degrees of the experimental group individuals in the post and subordinated test on the perceived stress scale. - The training program based on mindfulness affects in interaction with the age and the level of education on the perceived stress by the mothers of mentally retarded children. To test these assumptions we used the experimental method on 30 mothers of mentally retarded children, who are selected spontaneously, they are classified into two qualified groups: 15 mothers for the practical group and 15 for the control group. we used the following tools: Cohen and others perceived stress scale (1998), and the training program based on mindfulness to reduce the perceived stress prepared by the researcher. The study reached the following results: - There are statistical significant differences between the average degrees of the experimental and control groups’ individuals in the post-test on the perceived stress scale for the experimental group. - There are statistical significant differences between the average degrees of the experimental group individuals in the pre and post-test on the perceived stress scale for the post test. - There are no statistical significant differences between the average degrees of the experimental group individuals in the post and subordinated test on the perceived stress scale. - The training program based on mindfulness affects in interaction with the age and the level of education on the perceived stress by the mothers of mentally retarded children.
Description: تخصص التربية الخاصة والتعليم المكيف
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25021
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bouazza-Rabha-Doctorat.pdf958,86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.