Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25073
Title: دراسة ميدانية بمدينة ورقلة في ضوء بعض المتغيرات حاجات أولياء الأطفال ذوي الإعاقة الذهنية
Authors: خميس, محمد سليم
باعمر, مسعودة
Keywords: الحاجات
الاطفال ذوي الاعاقة الذهنية
الاعاقة الذهنية
Issue Date: 2020
Publisher: univ-ouargla
Series/Report no.: 2020;
Abstract: تهدف الدراسة الحالية للتعرف على حاجات أولياء الأطفال ذوي الإعاقـة الذهنية والكشف عن ترتيبها، والتعرف على ما إذا كان هناك فروق في الحاجات تبعا لجنس الطفل وعمره الزمني، ودرجة إعاقتـه، والمستوى التعليمي للأولياء والمستوى الاقتصادي والاجتماعي للأسرة. ولإختبار فرضياتها تم تطبيق أداتين: مقياس حاجات أولياء الأطفال ذوي الإعاقة الذهنية من إعداد عمر فواز عبد العزيز(2012) المعدل، ومقياس المستوى الإقتصادي والإجتماعي للأسـرة من إعداد معمر نواف الهوارنة والمعدل من طرف سميرة ميسون (2011) بعد التحقق من صدقهما وثباتهما، وقد أتبع في هذه الدراسة المنهج الوصفي الإستكشافي، وأعتمد على المسح الشامل لأفراد المجتمع الأصلي، وقدر عدد أولياء الأطفال ذوي الإعاقـة الذهنية (170) وليا المسجل أبنائهم على مستوى المركز النفسي البيداغوجي للأطفال المعاقين ذهنيا ورقلة01 و02 بمدينة ورقلة. وعولجت البيانات إحصائيا باستخدام برنامج Spss21 ( رزمة الإحصاء للعلوم الإجتماعية) بتطبيق المتوسطات الحسابية، إختبار (ت) (t- test) وتحليل التباين الأحادي (One Way ANOVA) وجاءت النتائج كالتالي: أن أكثر الحاجات إلحاحا لدى أولياء الأطفال ذوي الإعاقة الذهنيـة هي الحاجات المعرفية تليها الحاجات النفسية الإجتماعيـة في المرتبة الثانية، ومن ثم الحاجات المادية في المرتبة الثالثة، عـدم وجود فروق ذات دلالـة إحصائية في حاجات أولياء الأطفـال ذوي الإعاقـة الذهنية تعزى لجنس الطفل وعمره الزمني، والمستوى التعليمي للأولياء، فيما توجد فروق ذات دلالة إحصائية في حاجات أولياء الأطفـال ذوي الإعاقة الذهنية تعزى لدرجة إعاقة الطفل والمستوى الاقتصادي والاجتماعي للأسرة.
Thecurrent study aimsto identifyeht needsoftheparents of intellectualy disabledchildrenand to revealtheorder,and to identify whether there are differences in the needs on the variable ofthe child's gender,andhis age, degree of disability, the educational level of the parents and the socio-economic level of the family.To test its hypothesestwo tools were applied a measure of the needs of parentsof intellectualy disabledchildren yb ramo Fawaz( 2012Aledb zizA ) modified,and a measure of the socio-economic level of the family prepared by Muammar Nawaf Al-Hawarna and modified by Samira Mason (2011) after verifyingtheir sincerity andconsistency,Thexploratorydescriptive method has been followed,and it relied on a comprehensive survey of the numbers of the original community,and the number ofParents ofintellectualy disabledchildrenis estimated)170( who are registered in the pedagogical psychological center for mentallydisabledchildren 01 and 02 in Ouargla.The data were statistically treated using Spss 21 (Statistical Package for Social Sciences) by applying the arithmetic meansand independent SampletestT-Test and One Way ANOVA The results are as follows:The most urgent needs of ehtparents ofintellectualy disabledchildren are cognitive needs followed by psychosocial needs in the second place, and then the physical needs in the third place.Reselts showed that there were no differencesofstatistical noitacidniin the needs oftheparents of intellectualy disabledchildren attributed to the child's gender, andhis age, and educational level For parents.Reselts alsoshowed differencesofstatistical noitacidniin the needs of parents of intellectualy disabledchildrenattributed to the degree of child disability and the socio-economic level of the family.Keyword:Needs-Intellectual Disability-Parents of Intellectualy DisabledChildren.
Description: تخصص: علم النفس العيادي
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25073
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
baamer-messouda.pdf1,35 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.