Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25224
Title: علاقة القيادة الخادمة بمعتقدات الكفاية الذاتية "دراسة على عينة من أساتذة التعليم الابتدائي بمدينة ورقلة"
Authors: الشايب, محمد الساسي
شبوب, فاطمة الزهراء
مناصرية, سهام
Keywords: القيادة الخادمة
الكفاية الذاتية
Issue Date: 2020
Abstract: هدفت الدراسة الحالية الى معرفة العلاقة بين القيادة الخادمة ومعتقدات الكفاية الذاتية لدىأساتذة التعليم الابتدائي بمدينة ورقلة، ومعرفة مستوى القيادة الخادمة ومعتقدات الكفاية الذاتية، ومعرفة الفروق في مستوى القيادة الخادمة من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي باختلاف الجنس والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة والتفاعل بينها، ومعرفة الفروق في مستوى الكفاية الذاتية لدى أساتذة التعليم الابتدائي تعزى لمتغير الجنس والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة والتفاعل بينهما، ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي الارتباطي الذي يناسب طبيعة البحث، وتم تبني أداتين هما: استبيان القيادة الخادمة لـ)حلبي، 2016(، ويتكون من 25 بندا وخمسة أبعاد هي: الخصائص الشخصية، الخصائص الموجهة نحو الآخرين الخصائص الموجهة نحو المهمات، الخصائص الموجهة نحو العمليات، السلوك التنظيمي للقيادة، واستبيان الكفاية الذاتية لـ)المسعودي،2016) ويتكون من 27 بندا وثلاثة أبعاد هي: الأداء، المبادرة، إدارة القسم، حيث قد أجريت الدراسة الحالية على عينة مكونة من (100) أستاذ وأستاذة أختيرت بطريقة عرضية من أصل (746) أستاذا وأستاذة، وبعد تطبيق أدوات الدراسة، وتفريغ البيانات المتحصل عليها تمت معالجتها باستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية النسخة 19، وقد بينت النتائج انخفاض مستوى القيادة الخادمة معتقدات الكفاية الذاتية لدى أساتذة التعليم الابتدائي، وأنه لا توجد علاقة دالة بين مستوى القيادة الخادمة من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي ومعتقدات الكفاية الذاتية لديهم، ولا توجد فروق دالة في مستوى القيادة الخادمة وفي مستوى الكفاية الذاتية من وجهة نظر أساتذة التعليم الابتدائي باختلاف الجنس والمؤهل العلمي وسنوات الخبرة والتفاعل بينها.
The present study aims at determining the relationship between server leadership and the beliefs of primary education teachers in the city of Ouargla, the level of servant leadership, and the beliefs of self-sufficiency. It also aims to know the differences in The level of servant leadership from the point of view of primary education teachers according to gender, scientific qualification, and interaction. The Server Leadership Survey for (Halabi, 2016), has 25 items and the following dimensions: personal characteristics, characteristics directed at others, characteristics oriented toward tasks, characteristics oriented toward operations, organizational behavior of leadership and self-sufficiency survey of(Massoudi, 2016) 27 items and following dimensions: Performance, Initiative, class room Management, to achieve study goals co violation di secretive method was used, where the current study was conducted on a sample of (100) professors and professors of (746) population by accidental sample, after the application of the study tools, the uncollation, testing and treatment of the acquired data in the social sciences statistical packages program 19 spss, the following results was reached: There is no significant correlation between the level of server leadership from the point of view of primary education teachers and their self-sufficiency beliefs. There are no meaningful differences in the level of server leadership from the point of view of primary education teachers, according to gender professors, academic qualifications, years of experience, and their interaction between them. There are no meaningful differences in the level of self-sufficiency among primary education teachers of different sex, educational qualifications, and years of experience and interaction between the them.
Description: التخصص: إرشاد وتوجيه
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/25224
Appears in Collections:Département de psychologie et sciences de l'éducation - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
chaboub-fatima zohra.pdf10,81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.